GUEST WRITER | Radu Chiran, Senior Associate, Suciu Popa și Asociații | Efectele adoptării O.U.G. nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto

La data de 01 iulie 2019, în Monitorul Oficial nr. 537 a fost publicată O.U.G. nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto care reglementează serviciile alternative de transport de persoane prin intermediul platformelor digitale de tip Taxify (Bolt) / Uber („O.U.G. nr. 49/2019”). Această ordonanță aduce cu sine mai multe modificări ale regimului juridic aplicabil serviciilor de ride – hailing, fiind astfel de natură a impacta activitățile desfășurate de platformele digitale de tip Taxify (Bolt) / Uber.

Având în vedere efervescența pieței în ceea ce privește reglementarea acestor servicii, ne bucurăm să putem oferi, în cele ce urmează, o scurtă analiză a efectelor adoptării O.U.G. nr. 49/2019 și a impactului acestora asupra platformelor digitale vizate, precum și asupra celorlalte persoane care desfășoară activități prin intermediul platformelor respective.

  1. Schimbările avute în vedere de Guvernul României prin adoptarea O.U.G. nr. 49/2019

Potrivit expunerii de motive, O.U.G. nr. 49/2019 urmărește crearea unui sistem de reglementare a activităților de transport alternativ, care funcționează prin intermediul unor platforme digitale, prin autorizarea administrativă a acestora. Prin urmare, ordonanța reprezintă un instrument menit să contureze cadrul juridic aplicabil serviciilor de tip Taxify (Bolt) / Uber, precum și să supravegheze piața prin intermediul autorizărilor impuse.

Efectul declarat de emitentul ordonanței în expunerea de motive este asigurarea unui regim nediscriminatoriu în piața transportului cu autoturisme, creșterea gradului de concurență, accesul pasagerilor la un grad mai mare de confort și siguranță, precum și creșterea veniturilor la bugetul de stat și la bugetele locale.

  1. Conceptul de „transport alternativ”, o noutate în România

Conform noii ordonanțe, activitatea desfășurată de platformele de tip Taxify (Bolt) / Uber este definită ca „transport alternativdupă cum urmează: „activitate de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediată printr-o platformă digitală, denumită în continuare transport alternativ – deplasarea persoanelor, cu ajutorul unui autoturism, în baza unui contract de transport alternativ încheiat între pasager și operatorul de transport alternativ deținător al autoturismului, care este intermediat de un operator al platformei digitale conform prezentei ordonanțe de urgență printr-o platformă digitală”.

Astfel, O.U.G. nr. 49/2019 introduce termenul de „transport alternativ”, fiind evidentă delimitarea serviciilor de tip Taxify (Bolt) / Uber de orice alt tip de serviciu reglementat de legislația din România până în acest moment.

  1. Impactul asupra activității desfășurate de platformele de tip Taxify (Bolt) / Uber și colaboratorii acestora

În vederea bunei desfășurări a activității acestor servicii, O.U.G. nr. 49/2019 prevede o serie de noi obligații, care cad fie:

a) în sarcina „operatorilor platformelor digitale[1], cum ar fi, cu titlu de exemplu, obligația obținerii unui aviz tehnic pentru platforma digitală sau obligația achitării unei taxe anuale la bugetul de stat în valoare de 50.000 lei;

b) în sarcina „operatorilor de transport alternativ[2], cum ar fi, cu titlu de exemplu, obligația obținerii unei autorizații pentru transportul alternativ și a unei copii conforme, obligația efectării transportului alternativ doar prin intermediul unei platforme digitale autorizate sau obligația utilizării unor autoturisme care respectă condițiile impuse de O.U.G. nr. 49/2019 (să nu aibă o vechime de fabricație mai mare de 15 ani la data expirării valabilității copiei conforme, să aibă maxim 5 locuri, etc.); ori

c) în sarcina „conducătorilor auto[3], cum ar fi, cu titlu de exemplu, să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani, să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română, sau să dețină un permis de conducere categoria B de cel puțin 2 ani.

Nerespectarea obligațiilor impuse prin O.U.G. nr. 49/2019 poate conduce la sancționarea contravențională a persoanelor care desfășoară activitatea de transport alternativ, cu o amendă cuprinsă între 1.000 și 30.000 lei, în funcție de categoriile de persoane, respectiv, de obligații nerespectate, la care se poate adăuga și suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului.

De asemenea, în cazul intermedierii transportului alternativ printr-o platformă digitală neavizată tehnic, valoarea amenzii este cuprinsă între 50.000 lei și 100.000 lei, la care se adaugă interzicerea desfășurării de activități economice de orice fel pe teritoriul României, prin intermediul unor programe de software de sine stătătoare, pentru o perioadă de 2 ani.

  1. Dispoziții privind implementarea modificărilor aduse de O.U.G. nr. 49/2019

Potrivit noii ordonanțe, în termen de 35 de zile de la data intrării în vigoare, urmează să fie publicat Ordinul de ministru conținând norme și proceduri privind obținerea avizului tehnic pentru platformele digitale, precum și pentru retragerea avizului tehnic. De asemenea, în termen de 35 de zile de la data intrării în vigoare, Autoritatea Rutieră Română va aproba și va publica pe site-ul său modelele documentelor necesare pentru autorizarea operatorilor de transport alternativ.

În ceea ce privește persoanele care derulează servicii de tip Taxify (Bolt) / Uber, acestea beneficiază de o perioadă de tranziție până la data de 1 noiembrie 2019. Așadar, persoanele care desfășoară activități de tip Taxify (Bolt) / Uber au la dispoziție un termen care expiră la data de 1 noiembrie 2019 pentru obținerea autorizațiilor și implementarea modificărilor din cuprinsul noii ordonanțe, fiind esențial însă ca, pentru respectarea acestui termen, autoritățile să își îndeplinească propriile obligații în termenul de 35 de zile indicat anterior.

  1. Concluzii

Reglementarea „transportului alternativ” reprezintă o noutate pentru legislația națională, utilitatea sa fiind evidentă în contextul confuziei legislative și administrative născute ulterior emiterii O.U.G. nr. 21/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

Astfel, în acest nou context legislativ, rămâne de observat (i) care vor fi normele și procedurile pentru obținerea avizului tehnic pentru platformele digitale (ce urmează a fi indicate prin Ordin de ministru),  (ii) care va fi conținutul documentelor necesare pentru autorizarea operatorilor de transport alternativ (modelele documentelor necesare urmează a fi publicate pe site-ul Autorității Rutiere Române), fiind esențial ca acestea să fie în concordanță cu expunerea de motive a O.U.G. nr. 49/2019 și să asigure atingerea unui nivel ridicat de satisfacție pentru consumatori.

[1] Operatorul platformelor digitale este definit ca fiind: „persoana juridică pe numele căreia se emite avizul tehnic pentru platforma digitală prin care se intermediază transportul alternativ”.

[2] Operatorul de transport alternativ este definit ca fiind: „persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului cu care se efectuează transport alternativ”.

[3] Conducătorul auto este definit ca fiind: „angajat/titular, după caz, al unui operator de transport alternativ”.