GUEST WRITER NDI Law: Proiect de Lege pentru modificarea art. 21 alin. 6 din Legea nr. 165/2013

Autor: Ilie Bogdan Petre, Partener

În data de 15.05.2021, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietătilor si Secretariatul General al Guvernului au publicat in dezbatere publică, un proiect de Lege privind modificarea art. 21 alin. 6 din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România.

La numai o luna de la publicarea in dezbatere publică a proiectului de Ordonanță de Urgentă privind modificarea art. 21 alin. 6 din Legea nr. 165/2013, despre care am scris intr-un articol precedent, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietătilor impreuna cu Secretariatul General al Guvernului propun, de aceasta dată printr-un proiect de Lege, modificarea articolului in cauza, evaluarea imobilelor urmand a se face prin aplicarea grilei notariale valabile pentru anul anterior emiterii deciziei de compensare, in considerarea caracteristicilor tehnice ale imobilului si a categoriei de folosință la data preluării acestuia.

Proiectul de Lege supus dezbaterii publice vine ca o consecintă a pronunțării de către Curtea Constituțională a României a Deciziei nr. 189/2021 prin care a fost declarat neconstituțional art. 21 alin. 6 din Legea nr. 165/2013 in forma modificată a acestuia prin Legea nr. 219/2020, Decizie ce a fost publicată in M.O. nr. 466 din data de 04.05.2021.

Propunerea supusă dezbaterii publice vine sa pună in acord dispozițiile neconstituționale ale art. 21 alin. 6 din Legea nr. 165/2013, declarate ca atare atât prin Decizia CCR nr. 725/07.10.2020 cat si prin Decizia CCR nr. 189/2021, Decizii prin care s-a criticat maniera de evaluare diferita a imobilelor si de acordare a masurilor compensatorii in functie de categoria persoanelor beneficiare.

Prin propunerea de față se doreste unificarea mecanismului de evaluare si acordare a masurilor compensatorii indiferent de categoria persoanelor beneficiare, fie ei titulari ai dreptului de proprietate, fosti proprietari sau mostenitori legali ori testamentari ai acestora fie pe de alta parte dobanditori ai acestor drepturi prin acte juridice incheiate cu prima categorie de beneficiari

Mecanismul de evaluare al imobilelor, propus prin proiectul de Lege supus dezbaterii publice, rezolva problemele declarate de C.C.R. ca fiind necontituționale, cu toate acestea mentin inechitatea in raport cu persoanele ale căror imobile au fost restituite in natura respectiv fată de aceia care au primit masuri compensatorii anterior Legii nr. 111/2017 in sensul ca, in cazul acestora, evaluarea imobilelor se va realiza in  considerarea caracteristicilor tehnice ale imobilului și a categoriei de folosință la data preluării acestuia, desi despăgubirile se acordă dupa zeci de ani iar in cele mai multe situații imobilele nu mai au aceeasi categorie de folosintă, diferentele de valoarea fiind considerabil mai mici.

Cum proiectul de Lege supus dezbaterii urmează să treacă prin Parlament pentru a fi votat, este  interesant de urmărit care va fi forma finală a acestuia, respectiv consecvența puterii legislative, in contextul in care in luna Martie a anului trecut, tot Parlamentul a adoptat Legea nr. 22/2020 de modificare a art. 21 alin. 1 din Legea nr. 165/2013 in sensul că: evaluarea imobilului care face obiectul deciziei se face prin utilizarea grilei notariale valabile la data emiterii deciziei de către Comisia Naţională şi se exprimă în puncte, in forma modificată in anul precedent nefiind prevăzută mentiunea in  considerarea caracteristicilor tehnice ale imobilului și a categoriei de folosință la data preluării acestuia ceea ce, asa cum am arătat, implică in multe cazuri o evaluare cu mult inferioara fată de categoria de folosință a imobilului din prezent, cu toate că măsurile compensatorii se acordă după zeci de ani de la trecerea imobilelor in proprietatea statului.