GUEST WRITER Biriș Goran: Procedura de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central

În data de 9 noiembrie 2021 a fost publicat în Monitorul Oficial OPANAF nr. 1767/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central. Prin intermediul acestui act normativ, se aprobă procedura la care se face trimitere la art. 209^14 din Codul de procedură fiscală privind eșalonarea la plată în formă simplificată.

Astfel, aceste prevederi vin în completarea dispozițiilor Capitolului privind Eșalonarea la plată, în formă simplificată (art. 209^1 – art. 209^14) din Codul de procedură fiscală, explicitându-le. Amintim că dispozițiile privind eșalonarea la plată în formă simplificată au fost prevăzute într-o primă formă prin OUG nr. 48/2020 (emisă în contextul pandemiei SARS-CoV-2), iar prin OUG nr. 11/2021 aceste prevederi au fost integrate în Codul de procedură fiscală, eșalonarea în formă simplificată devenind astfel o procedură permanentă.

Procedura aprobată prin Ordinul nr. 1767/2021 reglementează și detaliază cu privire la următoarele aspecte principale:

• sfera de aplicare a procedurii, respectiv obligațiile ce pot face obiectul eșalonării:

  • obligațiile fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat, precum și obligațiile fiscale accesorii;
  • amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
  • creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanțele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătorești sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii;
  • creanțe rezultate din săvârșirea unor infracțiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare și amenzi judiciare / penale.

[Procedura aprobată prin Ordinul nr. 1767/2021 reglementează și detaliază cu privire la
următoarele aspecte principale:]
• cererea de acordare a eșalonării la plată;
• organul fiscal competent pentru soluționarea cererilor de acordare a eșalonării la plată;
• modalitatea de eliberare și stabilirea conținutului certificatului de atestare fiscală eliberat în scopul acordării eșalonărilor la plată;
• procedura de acordare a eșalonărilor la plată, condițiile de menținere a valabilității eșalonării, precum și consecințele pierderii valabilității eșalonărilor la plată;
• procedura de modificare a eșalonărilor la plată acordate;
• regulile speciale privind fuziunea sau divizarea debitorilor care beneficiază de eșalonări la plată;
• regulile speciale privind punerea în aplicare a suspendării executării unui act administrativ fiscal;
• formularele prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, inclusiv modelul cererii de acordare a eșalonării la plată în formă simplificată.

Condițiile principale pentru acordarea eșalonării sunt cele prevăzute în Codul de procedură fiscală la art. 209^1. Termenul de soluționare al cererii de eșalonare este de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, organele fiscale soluționând cererea prin emiterea unei decizii de eșalonare la plată sau decizii de respingere, după caz.