Piața avocaturii din România funcționează pe baza principiilor tradiționale, cu aceeași structură încă de la începuturile sale, promovând branduri proprii și furnizând servicii similare, la un nivel mai mic sau mai mare de cunostințe, profesionalism și onorarii. Este tipologia ce în piețele mai evaluate ale avocaturii poartă denumirea de “Big Law”. Trăind totuși într-o societate aflată în continuă schimbare, datorită nevoilor clienților, Big Law s-a ales cu un competitor demn de luat în seamă, respectiv “New Law”. Ce este de fapt New Law? Cum poate fi definită? Cum se deosebeste sau mai bine zis cum se diferențiază de latura conservatoare a activității de avocat așa cum o percepem cu toții?
New Law reprezintă o nouă paradigmă a pieței de avocatură, care, folosindu-se de nevoile exprimate ale clienților, oferă servicii mai dinamice și mai eficiente din toate punctele de vedere, inclusiv al costurilor, prin aplicarea câtorva principii noi care vizează orientarea către client, către nevoia lui, dar mai ales către soluția la care tinde.
În prim rând, New Law îmbrățișează eliminarea tarifării orare, eliminarea timesheet-urilor, a facturării conform timpului petrecut efectiv pentru soluționarea unei probleme indiferent de rezultatul găsit. Implicit, New Law rezolvă, în prim rând, discuțiile cu clienții referitoare la timpul alocat unui task. Ceea ce se livrează este valorificat prin alte modalități, iar intern, performanța este masurată prin alte metode. Practicarea unor onorarii flexibile, bazate pe nevoile reale ale clienților, se dovedesc a fi din ce în ce mai apreciate atât de către clienți, cât și de către avocați.
New Law restructurează intern competitivitatea pentru o soluție care să aibă în vedere binele colectiv. Modelul de competivitate tradițional regăsit în casele de avocatură, creează concurență între membrii unei echipe care, de cele mai multe ori, generează tensiuni puternice între aceștia, fiind stârniți unul împotriva celuilalt pentru câștigarea unui statut, valoarea lor fiind redusă la rezultatele financiare obținute de pe urma fiecăruia dintre ei. Este dovedit că o astfel de competitivitate conduce la mai multe minusuri decât beneficii pe termen lung. În New Law, echipa este motivată și recompensată luând în calcul binele colectiv al activității. O astfel de abordare asigură o relaxare și o comunicare mult mai bună între membrii echipei, iar rezultatele sunt vizibil îmbunătățite, câstigul real fiind la client.
New Law se bazează pe comunicare reală. Tradiționalul limbaj juridic, indescifrabil pentru majoritatea, este înlocuit cu un limbaj uzual, astfel încat orice comunicare prinde o tentă relaxată, care nu depășește puterea de înțelegere a clienților.
New Law adoptă un program flexibil în care relaționarea cu clientul este elementul cel mai important pentru o soluție optimă. Da, este bine să te întâlnești și față în față cu clienții. Da, este indicat să ai un birou. Însă trebuie luată în calcul și dorința, ori nevoia fiecăruia din echipă de a mai schimba mediul de lucru. Fiecare membru al echipei are o viață personală, fapt pentru care flexibilitatea în programul de lucru și posibilitatea lucrului la distanță devin necesități pentru o creștere a eficienței serviciilor furnizate. Aceeași rețetă se aplică și în comunicarea cu clienții, unde întâlnirile față în față pot fi înlocuite cu întâlniri online, care economisesc timp prețios pentru toate părțile implicate.
New Law înseamnă Tehnologie. Utilizarea tehnologiei în industria avocaturii a devenit o necesitate, întrucât utilizarea acesteia conduce la realizarea oricărei părți de rutină din orice task cu ajutorul tehnologiei, iar avocații se pot concentra pe aspectele de nuanță ale fiecărui proiect, care nu vor putea fi vreodată înlocuite de tehnologie. Clienții merită să nu mai plătească pentru serviciile de rutină și să poată beneficia astfel de costuri mult mai eficiente pentru serviciile juridice.
Conceptul este rezultatul concret al opțiunii de relaționare cu clienții pe care îl aplic împreună cu colegii mei de ceva timp și este născut din nevoia puternică a clienților de a experimenta o evoluție a serviciilor de avocatură. Astfel, conceptul de New Law și-a făcut loc în România, prin intermediul nostru. Considerăm că beneficiarii pieței avocaturii din România merită o abordare disruptivă a industriei tradiționale, care avea, indubitabil, nevoie de o revizie generală.
Ne așteptăm să auzim opinii conform cărora aplicarea conceptului de New Law nu va fi funcțională în România, ori că piața din România este și va ramâne una tradițională pentru o bună vreme. Credem, însă, că niciodată pionieratul nu a fost ușor, iar lumea nu a fost deschisă către inovație de la început. Fiecare membru al echipei are curajul să spargă barierele conceptuale, răbdarea și dramul de nebunie necesare pentru a crede că piața avocaturii din România se poate schimba și adapta la cerințele zilelor noastre.