Gociu & Asociații : Modalitățile prin care se poate restructura o companie în dificultate financiară. Care sunt opțiunile pentru creditorii care doresc să-și recupereze datoriile în cazul unei proceduri de restructurare sau insolvență?

Interviu reazlizat de către Ermina Niculae, Content Editor Legal Marketing

Firma de avocatură din Timișoara, Gociu & Asociații este o echipă de profesioniști redutabili și de referință în domeniul avocaturii de business. Încă de la debutul lor, această casă de avocatură s-a remarcat prin pasiunea și dedicarea de care au dat dovadă în tot ceea ce fac. Cu o experiență de peste 10 ani în domeniu, acești avocați și-au pus cunoștințele și abilitățile în slujba clienților lor.

De la început, Gociu & Asociații și-au dorit să ofere servicii de înaltă calitate clienților lor. Astfel, au investit timp și resurse pentru a dezvolta expertiza lor în domeniul avocaturii de business. Ei sunt cunoscuți pentru abordarea lor proactivă și pentru soluțiile inovatoare pe care le oferă clienților lor.

Casa de avocatură din Timișoara Gociu & Asociații este specializată în mai multe domenii, inclusiv drept comercial, drept societar, dreptul muncii, dreptul imobiliar, dreptul concurenței și dreptul proprietății intelectuale. Cu o asemenea gamă largă de specializări, Gociu & Asociații sunt capabili să ofere clienților lor o gamă completă de servicii de avocatură de business.

Cum își ajută Gociu & Asociații clienții să înțeleagă riscurile fiscale și juridice ale deciziilor financiare majore?

R:De principiu toate deciziile financiare trebuie analizate cu atenție, iar pentru deciziile cu impact financiar major analiza riscurilor este imperios necesară.

La Gociu și Asociații în cadrul consultanțelor juridice, cu participarea dacă este necesar a expertului nostru în fiscalitate, analizăm împreună cu clientul deciziile financiare din punct de vedere al oportunității versus riscurile la care se expune ca urmare a deciziei în cauză.

La modul practic efectuăm o analiză LDDR (Loss/Damage/Destruction Report), prin intermediul căruia identificăm riscurile la care se expune afacerea în general, dar și decizia care urmează a fi luată, prin prisma afacerii.În anumite cazuri putem simula o serie de scenarii juridice menite să contureze în imaginea clientului oportunitatea luării deciziei sau plasarea investiției.

Cum puteți ajuta o afacere să gestioneze taxele și impozitele în mod eficient și să își optimizeze structura financiară?

R: Răspunsul la această întrebare are la bază munca noastră din ultimul an. În acest sens putem preciza că suntem parteneri direcți al unui freezone din Dubai UAE, unde putem înființa societăți comerciale care beneficiază de taxare 0.

Optimizarea cheltuielilor cu taxele și impozitele dar și a structurii financiare are la bază analiza obiectului de activitate și a specificului afacerii, raportat la gradul de dependență față de un stat (în care se achită de principiu taxele și impozitele).

Dacă pentru o afacere al cărei activități specifice o reprezintă prestarea de activități prin internet, fără o legătură de dependență față de un stat, este mai ușor ca activitatea taxabilă să fie mutată într-un freezone UAE, pentru alte companii este imposibil a muta toată activitatea taxabilă, însă se pot crea societăți afiliate care preiau o parte din activitate (spre exemplu cumpărarea unor bunuri) și astfel poate ”muta„ o parte din activitatea taxabilă cu consecința reducerii sumelor de plată cu titlul de taxe și impozite.

Putem chiar să obținem rezidența sau rezidența fiscală în UAE și astfel taxarea persoanei fizice este de asemenea 0, pentru situațiile în care această împrejurare constituie un avantaj fiscal pentru client.

La Gociu și Asociații analizăm activitatea societăților, astfel încât să poată fi luate hotărâri menite să eficientizeze taxarea, iar aceste hotărâri să fie legale și incontestabile.

Care sunt modalitățile prin care se poate restructura o companie în dificultate financiară?

R: Dificultatea financiară presupune că deja există o serie de debite scadente și neacoperite, iar societatea are o problemă la încasarea debitelor de la clienți.De altfel dificultatea economică are mai multe etape, în unele existând posibilitatea de a restructura activitatea, iar în altele doar pregătirea insolvenței.

De principiu în etapa incipientă a dificultății financiare se impune adoptarea de urgență a unei strategii pentru a asigura cash-flow-ul și încasarea debitelor de la terți. Pentru datorii se impune identificarea datoriilor cu risc crescut și datoriile care pot fi negociate (atât din punctul de vedere al cuantumului dar și a termenelor de plată) și pe baza acestei analize se stabilește prioritatea la plată.

Într-un stadiu avansat, în care activitatea comercială nu poate susține debitele neachitate, se face o analiză a datoriilor cu risc crescut și astfel se pregătește procedura insolvenței. Important de menționat este că în insolvență nu se intră ci insolvența se pregătește.

Care sunt opțiunile pentru creditorii care doresc să-și recupereze datoriile în cazul unei proceduri de restructurare sau insolvență?

R: Recuperarea datoriilor în procedura insolvenței se efectuează ca urmare a înscrierii la masa creditorilor, cu toate consecințele implicate.

De prea multe ori activul societăților este mult inferior pasivului, iar soluționarea dosarului de insolvență nu rezolvă decât partea contabilă a datoriei, care astfel devine cheltuială deductibilă.

În condițiile în care societatea datornică își exprimă intenția de a restructura datoriile, în mod cert ca urmare a unei negocieri cea mai bună soluție o reprezintă flexibilitatea, astfel încât promisiunea de restructurare să fie și viabilă, nu doar intențională.

Ce implică înființarea unei afaceri într-un alt stat și cum poate cel care dorește să-și deschidă o afacere să se asigure că îndeplinește toate obligațiile legale și fiscale ale acelei jurisdicții?

R: Înființarea unei afaceri într-un alt stat trebuie făcută în urma unei analize temeinice a legislației aplicabile, dar și a condițiilor în care se poate realiza un business în statul respectiv, prin întocmirea unui raport de due dilligence.

Totodată trebuie analizată situația juridică și chiar politică în care se află acel stat, iar dacă discutăm despre un offshore, trebuie analizat dacă acesta este pe lista neagră ori nu, fapt care schimbă total modul în care se fac afaceri.

La Gociu și Asociații întotdeauna recomandăm statele care permit ca administrarea societății să fie făcută direct de către persoana care dorește o afacere în altă țară, fapt care îi limitează considerabil riscurile la care se expune.

UAE din acest punct de vedere este o alegere foarte bună, având în vedere că nu este pe lista neagră a offshoruri-lor, iar proprietatea și administrarea firmei aparține direct persoanei care dorește să deschidă afacerea.

Ați observat o creștere sau dimpotrivă, o scădere în rândul solicitărilor privind consultanța de business în anul 2022?

R: Tendința este în mod cert de creștere, atât în ceea ce privește consultanța de business, dar și consultanța solicitată de persoane fizice, iar acest lucru se datorează creșterii competivității României pe piețele internaționale.

O nouă generație de antreprenori dar și accesul României la spațiul economic al UE și nu numai, contribuie la dezvoltarea unor afaceri în adevăratul sens al cuvântului, în cadrul cărora procedurile interne și externe ori seriozitatea contractelor este un must-have.