Exodul avocatilor corporativi

“Move over, Big Law. Small Law is in”. Aceasta tendinta s-a dovedit a fi mai mult decat o reactie temporara la colapsul financiar din 2008, conform www.law.com. Patru ani mai tarziu, avocatii corporativi migreaza catre firmele mici.

Unii avocati numesc acest fenomen dezagregare, si reflecta o schimbare in modul in care functioneaza piata avocaturii. Firmele mici au succes, deoarece cererile clientilor au evoluat de-a lungul anilor. Decat sa se bazeze pe o singura firma si sa plateasca pentru un pachet de servicii juridice, clientii apeleaza la firme diferite si, in unele cazuri, la firme de consultanta, pentru diferite sarcini. In timp ce declinul economic incuraja clientii sa caute o reprezentare juridica mai eficienta din punct de vedere al costului, multi clienti erau deja constienti ca iroseau bani prin faptul ca apelau la firmele mari.

Cheia a fost separarea serviciilor juridice. Acest lucru permite departamentelor sa stabileasca sarcini specifice cu furnizorii de servicii potrivite. Unii clienti platesc in necunostinta de cauza aproape acelasi tarif pentru serviciile de revizuire a documentelor de catre avocati neexperimentati si ajung sa descopere ca pot plati acelasi pret lucrand insa cu parteneri ai unei societati mici. Rezulta ca firmele mici nu sunt impovarate cu necesitatea de a forma armate de asociati pe banii clientului.

Separarea serviciilor a permis, de asemenea, firmelor sa acceseze noi tehnologii pentru a rezolva mai eficient sarcini consumatoare de timp. Acum aceste activitati sunt bazate pe software-uri care ajuta la accelerarea unora dintre cele mai impovaratoare sarcini, cum ar fi productia de documente si de revizuire, mai degraba decat sa impuna clientilor tarife aferente costurilor salariale.

Consultantul Peter Zeughauser a observat acelasi fenomen. “Cred ca marile corporatii acorda mult mai multa atentie in procesul de contractare”, spune strategul juridic, care a fondat Newport Beach Zeughauser Group în 1995. “Ei nu vor angaja in mod automat firmele mari, cum au facut pana acum. Cu trecerea timpului au devenit mai sofisticati, ceea ce inseamna ca angajeaza firme care sunt potrivite pentru fiecare problema in parte. Se pune o presiune foarte mare pe departamentul juridic pentru a menţine costurile scazute”, continua Zeughauser. “Pentru o mare parte din munca de zi cu zi ei angajeaza tot mai multe firme mici.”

Unele companii care au angajat firme mici pentru a economisi bani au descoperit si alte beneficii in procesul de colaborare. De exemplu, firmele mici rareori se afla in situatia in care trebuie sa refuze un client din cauza confictelor. De asemenea, sunt mult mai susceptibile sa furnizeze servicii personalizate şi specializate.

Wanji Walcott a testat aceasta teorie. Walcott, care este una din cei zece membrii ai consiliului de administrare pentru American Express Co., spune ca recesiunea a incurajat-o sa ia in considerare alternative la modelul “Corporatii”. Firmele mici au ajutat-o sa administreze bugetul, fara al depasi. Mai mult, ea a constatat ca au avut aptitudini speciale care se potrivesc nevoilor sale. Ea apeleaza la firmele mici pentru a gestiona domeniile juridice de care este responsabila: tehnologie, e-commerce, precum şi efectuarea de plati online si pe mobil.

Costurile si conflictele sunt preocupari practice, dar avocatii spun ca un alt avantaj al firmelor mici este capacitatea lor de a oferi o nota personala. La Grais & Ellsworth, toti partenerii se straduiesc sa raspunda apelurilor telefonice ale clientilor in cel mult 20 de minute, “chiar daca acestea nu sunt apeluri telefonice importante”, spune Ellsworth. Acest nivel de servicii ii diferentiaza.

Zeughauser afirma ca firmele mari vor continua sa aiba succes, dar vor fi formate din parteneri care isi pot permite sa practice tarife foarte ridicate. Presiunile economice vor forta toti mai multi parteneri sa paraseasca firmele mari, iar aceasta tendinta in crestere va alimenta firmele mici.