Europarlamentarul Ștefan Mușoiu modifică legislația comunitară pentru zboruri mai sigure

Demersuri la nivelul UE pentru îmbunătățirea transportului aerian

Eurodeputatul Ștefan Mușoiu, membru al Comisiei de Turism și Transport (TRAN), anunță că va face o serie de demersuri la nivelul Parlamentului European, necesare creșterii protecției drepturilor pasagerilor companiilor aeriene. În opinia social democratului, confirmată și de realitatea din teren și de dezbaterile din ultima ședință a Comisiei TRAN, sunt, în continuare, multe aspecte ce trebuie modificate în legislația comunitară. Mușoiu, ca și majoritatea colegilor săi europarlamentari, face referire la eliminarea inconvenientelor actuale, de la overbooking și până la variațiile nejustificate ale prețurilor biletelor sau comisioanele intermediarilor, care revând biletele, ori birocrația stufoasă care blochează accesul la despăgubirile ce trebuie oferite călătorilor. ”În ședința de săptămâna asta a Comisiei TRAN, am adresat mai multe întrebări privind seria de neajunsuri cu care ne confruntăm cu toții, noi cei care alegem sau suntem obligați să călătorim cu avionul. Odată ce achiți biletul, speri la o călătorie fără incidente. Însă, din păcate, de multe ori lucrurile nu stau așa. Ți se poate anula zborul, poți fi pus în situația overbooking-ului pentru locul tău în avion, fapt care te constrânge să-ți schimbi toate planurile tot pe banii tăi și să-ți ratezi chiar întreaga deplasare. Și mai grav este că în majoritatea cazurilor nu suntem despăgubiți și nici nu ni se oferă alte alternative suplimentare și urgente pentru efectuarea respectivei călătorii. Nu se întâmplă doar dacă alegi să călătorești cu o anumită companie. Poți avea asemenea surprize neplăcute oricând, fără să se țină seamă că ești o persoană care se deplasează în scaun cu rotile, ai copii mici sau trebuie să îți transpoți animalul de companie. Din aceste motive, am decis să intervin pe fondul legislației comunitare, iar aceste abateri de la bunul mers al lucrurilor să fie stopate prin controale ferme de către autoritățile cărora le revin aceste atribuții, dar și prin compensări consistente, venite de la companiile aeriene sau firmele ce intermediază vânzările de bilete, cât și cu amenzi, calculate din procentul cifrelor lor de afaceri”, își anunță Ștefan Mușoiu obiectivele de ordin legislativ.

”Birocrația va încetini îmbunătățirea legislației”

Deși știe foarte bine că trebuie să se avânte într-un adevărat hățiș legislativ și birocratic ca să reușească să îmbunătățească legislația Uniunii Europene în vederea impunerii unor reglementări cât mai stricte, Ștefan Mușoiu afirmă că este pregătit pentru această provocare. ”Știu că va fi dificil și că e un proces de durată, poate mai lung chiar decât mandatul de 5 ani de euroales, dar asta nu mă va împiedica să renunț la acest proiect. Este necesar să restabilim normalitatea și încrederea călătorilor!”, dă asigurări Mușoiu. Europarlamentarul precizează că va veni cu amendamente adaptate ca să crească flexibilitatea legislației din domeniul afacerilor interne prin acceptarea variantei înlocuirii titularilor biletelor, chiar și după rezervare. ”Voi fixa un termen ceva mai mare pentru schimbarea titularului, dar care să nu ajungă să afecteze sub nicio formă monitorizarea atentă a organelor competente”, adaugă Mușoiu. Politicianul român spune că demersul său se bucură deja de susținerea majorității europarlamentarilor din Comisia TRAN.

Și alți eurodeputați s-au confruntat cu neajunsuri majore

”S-au plâns de diverse probleme și alți colegi din TRAN. Aceștia au povestit fie că li s-au rătăcit bagajele și nu au reușit nici după numeroase demersuri să le mai recupereze vreodată ori că li s-a anulat zborul fără niciun motiv, dar și că au fost puși în situația overbooking-ului. Iar autoritățile, companiile aeriene și firmele intermediare de vânzare a biletelor au plasat responsabilitatea de la una la alta, însă fără niciun rezultat favorabil și concret pentru călătorul păgubit din varii motive, dar extrem de greu despăgubit”, povestește europarlamentarul. Ștefan Mușoiu admite că și el s-a confruntat cu aceste tipuri de practici comerciale incorecte în ultimii ani. ”Este foarte complicat, costisitor și de lungă durată să te adresezi instanțelor de judecată pe aceste spețe. Nici nu există o legislație unitară la nivelul UE și nici autorități de monitorizare și de reglementare suficient de mari ca să poată gestiona mult mai bine orice tip de astfel de problemă. Nu există nici reglementări clare și uniforme privind dimensiunile bagajelor de mână. Cât privește neacceptarea pe o anumită cursă a persoanelor cu dizabilități, aflate în cărucior, mi s-a explicat că și acest lucru ține de respectiva companie aeriană care operează zborul. Aceasta poate invoca rațiuni de securitate pentru care refuză transportarea și a acestor pasageri. Sună discriminatoriu și inuman, dar asta e realitatea actuală ce trebuie corijată”, a mai punctat Mușoiu.