Dreptul aviatiei. Noile conditii de acordare a ajutoarelor de stat pentru aeroporturi si companii aeriene, lansate de Comisia Europeana, stimuleaza competitia

Actuala reglementare modifica substantial cadrul de acordare a ajutoarelor de stat pentru aeroporturi si companii aeriene din Uniunea Europeana. Incepand cu aprilie 2014, finantarile din resurse publice acordate aeroporturilor si companiilor aeriene trebuie sa fie compatibile cu limitarile si conditiile impuse de catre Comisia Europeana, beneficiarii riscand altfel sa returneze finantarile publice nelegal acordate. Scopul reglementarilor este acela de a asigura transparenta si coerenta proiectelor finantate, pastrand climatul concurential (benefic) pe piata interna si incurajand mobilitatea cetatenilor din toate regiunile UE.

Articol semnat de catre avocatii Mihai Furtuna (foto deasupra) si Ioana Anghel (foto dedesubt), ONV LAW

IA8131 2

Pastrarea climatului concurential – un criteriu-cheie pentru acordarea finantarilor

La data de 04.04.2014 au intrat in vigoare Orientarile Comisiei Europene nr. 2014/C 99/03 privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor si companiilor aeriene. Aceste Orientari inlocuiesc Orientarile din 1994 si 2005 privind sectorul aviatiei si traseaza cadrul juridic si economic in care vor fi acordate finantarile publice pentru aeroporturi si companii aeriene. In esenta Orientarile precizeaza in ce conditii aceste finantari publice pot constitui sau nu ajutoare de stat[1] si, in cazul in care este vorba de un ajutor de stat, in ce conditii acesta poate fi declarat compatibil cu piata interna[2].

Scopul Orientarilor Comisiei Europene este de a incuraja concurenta loiala si cresterea economica in toate regiunile Europei. De aceea, ajutoarele de stat vor fi acordate doar in anumite conditii, clar stipulate, pentru a evita denaturarea concurentei pe piata interna, (i.e. evitarea multiplicarii aeroporturilor neprofitabile prin aparitia mai multor aeroporturi in aceeasi zona deservita).

In baza noilor orientari pot beneficia de ajutoare de stat atat aeroporturile – pentru investitii si cheltuieli de exploatare, cat si companiile aeriene – pentru infiintarea de noi rute .

Principalele noutati privind acordarea ajutoarelor de stat

Orientarile instituie plafoane care limiteaza ponderea ajutoarelor de stat in cuantumul destinat investitiilor, exploatarii sau infiintarii de noi rute.

Conform noilor Orientari, ajutoarele de stat sunt compatibile cu buna functionare a pietei interne, in urmatoarele conditii:

1. Contributia la un obiectiv de interes comun bine definit: o masura de ajutor de stat trebuie sa aiba un obiectiv de interes comun conform articolului 107 alineatul (3) din Tratat. De exemplu, in cazul ajutoarelor pentru investitii acordate aeroporturilor, aceasta conditie este indeplinita daca masura de ajutor de stat sporeste mobilitatea cetatenilor Uniunii Europene si conectivitatea regiunilor prin stabilirea de puncte de acces pentru zborurile efectuate in interiorul Uniunii, insa, multiplicarea aeroporturilor nerentabile sau crearea de capacitati suplimentare neutilizate nu contribuie la indeplinirea unui obiectiv de interes comun.

2. Necesitatea interventiei statului: o masura de ajutor de stat se justifica in situatia in care ajutorul poate aduce o imbunatatire substantiala pe care piata nu o poate realiza pe cont propriu, de exemplu necesitatea finantarii unei investitii in infrastructura, care ar fi mai greu de acoperit pe cont propriu de catre un aeroport mic.

3. Caracterul adecvat al masurii de ajutor: masura de ajutor trebuie sa fie un instrument de politica adecvat atingerii obiectivului de interes comun; in cazul ajutoarelor de exploatare, aceasta conditie presupune ca valoarea ajutorului de stat acordat sa fie prestabilita pe baza unui plan de afaceri, sub forma unei sume fixe care sa acopere deficitul de finantare preconizat.

4. Efectul stimulativ: ajutorul trebuie sa determine intreprinderile in cauza, sa desfasoare o activitate suplimentara pe care nu ar desfasura-o in absenta ajutorului sau pe care ar desfasura-o in mod diferit sau limitat sau intr-un alt loc. De exemplu, ajutoarele la infiintarea unei noi rute pot contribui la dezvoltarea aeroporturilor regionale implicate.

5. Proportionalitatea ajutorului: valoarea ajutorului trebuie sa se limiteze la minimul necesar investitiei sau a activitatii suplimentare in zona vizata;. Aceasta conditie vizeaza atat costurile eligibile, cat si valoarea (intensitatea) maxima autorizata a ajutorului de stat.

6. Evitarea distorsionarii concurentei si a schimburilor comerciale dintre statele membre: efectele negative ale ajutorului trebuie sa fie limitate, astfel incat bilantul general al masurii sa fie pozitiv. Ajutoarele de exploatare acordate unui aeroport situat in aceeasi zona pe care o deserveste un alt aeroport, vor fi considerate compatibile cu piata interna numai in cazul in care statul membru demonstreaza ca toate aeroporturile din zona respectiva vor fi in masura sa isi acopere integral cheltuielile de exploatare la sfarsitul perioadei de tranzitie de 10 ani, incepand cu 04.04.2014.

7. Transparenta ajutorului: statele membre, Comisia Europeana, operatorii economici si publicul interesat trebuie sa poata accesa cu usurinta textul integral al tuturor schemelor de ajutoare aplicabile in sectorul aviatiei, precum si informatiile relevante referitoare la ajutoarele individuale, informatii care trebuie sa se regaseasca online, pe un site internet consacrat ajutoarelor de stat acordate la nivel national sau regional.

Actuala reglementare modifica substantial cadrul de acordare a ajutoarelor de stat aeroporturilor, stabilind in linii mari urmatoarele conditii si limitari.

In ceea ce priveste ajutoarele pentru investitii, aeroporturile cu un trafic anual mai mic de 1 milion de pasageri au posibilitatea de a-si acoperi pana la 75% din cheltuielile eligibile, in timp ce, aeroporturile cu un trafic anual intre 3 si 5 milioane de pasageri, au posibilitatea de a-si acoperi prin finantare publica costurile de investitii doar in proportie de maxim 25%.

Pe de alta parte, aeroporturile cu un trafic anual mai mare de 5 milioane de pasageri, nu pot beneficia de ajutoare de stat pentru investitii decat in circumstante exceptionale, cum ar fi relocarea unui aeroport existent. In aceasta situatie necesitatea interventiei statului este imperioasa, absenta ei cauzand o disfunctionalitate clara a pietei.

In cazul ajutoarelor de exploatare acordate aeroporturilor regionale, acestea pot fi declarate compatibile cu piata interna pe perioada de tranzitie de 10 ani mentionata anterior. Dupa incheierea perioadei de tranzitie nu se mai poate autoriza acordarea niciunui ajutor de exploatare, cu exceptia cazului in care ajutorul este acordat in temeiul normelor orizontale (legislatia europeana prin care anumite categorii de ajutoare de stat sunt declarate compatibile cu piata comuna).

Cu toate acestea, in ceea ce priveste aeroporturile in care traficul anual nu depaseste 700.000 de pasageri, Comisia Europeana reevalueaza, dupa o perioada de patru ani, daca aceste aeroporturi mai au nevoie de ajutoare de stat pentru a deveni rentabile, fara a distorsiona concurenta.

Referitor la companiile aeriene, acestea pot beneficia de ajutoare la infiintare in perioada de tranzitie, si chiar si ulterior, in cazul in care aceste ajutoare le ofera stimulentele necesare pentru a crea noi rute de pe aeroporturile regionale.

Acest fapt e menit sa contribuie la cresterea mobilitatii cetatenilor Uniunii Europene prin crearea de puncte de acces pentru zborurile in interiorul Uniunii Europene si sa stimuleze dezvoltarea regionala.

De asemenea, noile Orientari stabilesc ce categorii de ajutoare de stat pentru aeroporturi si companii aeriene trebuie notificate Comisiei Europene, in functie de modul de furnizare a ajutorului de stat: prin intermediul unei scheme de ajutor sau printr-un ajutor individual.

Aplicarea noilor Orientari

Statele membre vor trebui sa isi modifice, daca este necesar, propriile scheme de ajutoare existente pentru a le alinia la actualele Orientari.

Termenul limita pentru operarea acestor modificari este 04.04.2015, respectiv 12 luni de la data intrarii in vigoare a Orientarilor. In cazul Romaniei acest lucru inseamna, in mare, faptul ca toate schemele de ajutoare de stat existente destinate aeroporturilor si companiilor aeriene trebuie modificate astfel incat acestea sa respecte conditionarile noilor Orientari.

Comisia Europeana va aplica principiile stabilite in Orientari in toate cazurile care vizeaza ajutoarele de stat (acordate aeroporturilor si companiilor aeriene) adica, atat ajutoarelor aflate in procedura de notificare, cat si ajutoarelor nenotificate, chiar daca acestea au fost acordate inainte de 04.04.2014.

Aspecte practice pentru actorii implicati

Comisia Europeana poate invalida retroactiv finantarile publice – resurse de stat, daca nu respecta noile Orientari.

Pentru perioada 2014 – 2030, dezvoltarea infrastructurii aeroportuare din Romania se va realiza in baza proiectelor prevazute in Master Planul General de Transport al Romaniei 2014-2030, acestea fiind finantate prin intermediul schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor individuale, care trebuie sa respecte noile Orientari.

Proiectele care vor fi finantate fara a respecta obligatia de autorizare a ajutorului de stat de catre Comisia Europeana, vor fi invalidate retroactiv, iar beneficiarilor li se va impune sa returneze fondurile primite, asa cum s-a intamplat in cazul aeroportului Zweibrücken din Germania si al aeroportul Charleroi din Belgia.

In primul caz, aplicand principiile consacrate in actuala reglementare, Comisia Europeana a considerat ca ajutorul de stat primit de aeroportul Zweibrücken si de companiile aeriene care operau in cadrul sau, in perioada 2000-2009, era incompatibil cu normele Uniunii Europene. Comisia a avut in vedere criteriul proximitatii si a constatat ca, in conditiile in care aeroportul se afla la numai 40 km de un alt aeroport care nu opera la capacitatea sa maxima, existenta celor doua reprezenta o risipa a banilor publici si o denaturare a concurentei.

In cazul aeroportul Charleroi din Belgia, acesta a primit in mod constant ajutoare de stat semnificative, in principal sub forma platii unei redevente de concesiune extrem de reduse catre Regiunea Walloon, in schimbul dreptului de a opera infrastructura comerciala. Astfel, desi atat aeroportul, cat si regiunea, s-au dezvoltat considerabil, in acelasi timp s-a produs o importanta denaturare a concurentei in raport cu aeroportul Zaventem aflat in apropiere. Comisia a considerat ca numai o parte a ajutorului era justificata, stabilind astfel obligativitatea restituirii a 6 milioane de euro si instituirii unei redevente de concesiune juste.

[1] In sensul articolului 107 alineatul (1) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.

[2] In temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.