Culoarea pielii clientului, criteriu pentru a il taxa?

Autoritatile americane au sanctionat compania Toyota, aceasta fiind nevoita sa plateasca despagubiri in valoare de 21, 9 milioane de dolari pentru ca si-au discriminat clientii afro-americani si asiatici.

Potrivit informatiilor publicate in cotidianul LA Times, persoanele afro-americane au platit pentru a obtine un credit la masina, in medie, cu 0, 27% mai mult decat cele caucaziene, adica aproximativ 200 de dolari, in timp ce asiaticii au dat cu 0,18% mai mult, circa 100 de dolari.

Departamentul de Justitie din SUA si biroul federal care apara interesele consumatorilor (Consumer Financial Protection Bureau) au realizat o investigatie amanuntita privind modul in care sunt oferite masinile in rate, in contextul american.

In urma acestei investigatii, s-au descoperit toate neregulile care au condus la discriminarea clientilor, pe motive rasiale, intrucat comisionul pe care si-l aroga dealerul varia in functie de culoarea pielii clientului cu care trata problema imprumutului.

Pentru a intelege procesul de acordare a unei rate la masini,  precizam ca Toyota Motord Credit analizeaza intai dosarul clientului interesat de achizionarea unui automobil, apoi ofera o rata de baza. La aceasta rata, dealerii au voie sa adauge un comision, a carui suma le intra exclusiv in buzunare.

Procurorul care a instrumentat cazul celor de la Toyota a concluzionat: “Niciun consumator nu ar trebui sa fie fortat sa plateasca mai mult pentru un imprumut in functie de rasa sau de tara de origine.”

Poate ca aceasta amenda usturatoare pe care o s-o suporte Toyota va trage un semnal de alarma si altor mari companii, tentate sa riste integritatea imaginii companiei, pentru a obtine beneficii financiare de pe urma clientilor.

diana.petroiu@lhm.ro