Cresterea pietelor emergente, o veste buna pentru Romania

Pietele emergente vor inregistra in 2014 o crestere cu aproape 5%, ceea ce reprezinta o veste buna pentru Romania, unde principalul motor de crestere al economiei ramane exportul, iar producatorii locali pot sa se orienteze catre aceste piete emergente in care clasa de mijloc are potential de consum in crestere, arata studiul EY – Rapid-growth markets forecast (RGMF).

Potrivit studiului, pe ansamblu, pietele emergente au intrunite conditiile pentru a recupera ritmul economic in cursul acestui an, cu o crestere de 4,7% preconizata pentru 2014 si de peste 5% pentru 2015. Totusi, riscul de iesiri de capital si cel de incetinire brusca a cresterii au crescut. Conform prognozei, iesirile de capital ar putea duce la o scadere a ritmului de crestere in pietele emergente, pana la o valoare de aproape 3% pana in 2015, cu repercusiuni la nivel mondial.

In timp ce cresterea economica este de asteptat sa se mentina constanta, pe parcursul urmatorilor doi ani, se estimeaza ca se vor produce mai multe divergente in privinta ritmului de crestere in randul pietelor emergente. Astfel, pe continentul american, pietele emergente se lupta sa-si recastige impulsul, in timp ce avansul constant al Chinei atrage dupa sine cresterea pietelor emergente din Asia. Cu o productie industriala surprinzator de puternica in Polonia si in Republica Ceha, Europa emergenta castiga tot mai multa putere, orientandu-se tot mai mult catre Vest, mai ales in conditiile in care Germania conduce Zona Euro catre iesirea din recesiune.

Clasa mijlocie din pietele emergente va ajunge la aproape 200 de milioane de gospodarii pana in 2022, in crestere de la 94 de milioane in 2012. Pe masura ce aceasta clasa de mijloc cumpara tot mai multe produse de larg consum si servicii, producatorii si furnizorii din pietele emergente isi concentreaza atentia catre propriile piete pentru a profita de cresterea cererii. Pe termen mediu, pietele emergente au multe carti valoroase de aruncat in joc.

Cresterea numarului de gospodarii in segmentul clasei de mijloc atrage dupa sine si o extindere semnificativa a cererii pentru servicii in educatie si sanatate, precum si in formarea de competente pentru forta de munca. Cheltuielile cu servicii precum cele de comunicatii, cultura sau recreare vor creste de cel putin doua ori mai repede decat cheltuielile destinate alimentatiei.

Prognoza mentioneaza aparitia catorva tendinte majore, implicand modificari radicale ale puterii de cumparare, care se manifesta in unele dintre cele mai importante piete emergente. In China, numarul de gospodarii care vor inregistra venituri de peste 35.000 de USD in termeni reali se va tripla, ajungand la peste 80 de milioane pana in 2022. Astfel, in 2022, China va avea mai multe gospodarii cu acest nivel de venit decat Japonia.

Transformarile cele mai dramatice vor avea loc in China, insa vor fi schimbari in toate pietele emergente. Pana in 2022, peste 15 milioane de gospodarii vor inregistra venituri de peste 35.000 de USD in Brazilia si Rusia, in timp ce Mexicul, Turcia si India vor numara fiecare cate 10 milioane de gospodarii cu acest nivel de venituri.

In Nigeria, numarul de gospodarii cu venituri de peste 10.000 de USD aproape ca se va dubla, de la 6 milioane, in 2012, la peste 11 milioane in 2022.

Insa, ceea ce vor toti acesti consumatori poate fi foarte diferit fata de cerintele de consum inregistrate in perioada anterioara de dezvoltare economica rapida. In China, de pilda, ritmul schimbarilor economice si preocuparea in crestere in privinta sigurantei alimentare si a calitatii aerului au determinat declansarea unei miscari pentru o modalitate mai durabila de consum. Companiile vor fi nevoite sa-si adapteze produsele oferite la toate aceste schimbari care au loc in cerintele locale.

Penetrarea de bunuri de consum de folosinta indelungata este inca relativ scazuta in multe dintre economiile emergente. Cu toate acestea, de indata ce veniturile pe gospodarie incep sa se apropie de 10.000 de USD, cererea pentru acest tip de bunuri intra pe crestere. Previziunile arata ca, in urmatorii 10 ani, cheltuielile pentru bunuri de consum si servicii vor creste intr-un ritm mai rapid decat cheltuielile de baza.

Pentru a reusi sa capteze veniturile in crestere ale clasei de mijloc si pentru a reusi sa echilibreze presiunile datorate resurselor limitate, multe dintre economiile emergente vor fi nevoite sa investeasca in tehnologiile verzi si in transportul public si sa imbunatatesca mediul de afaceri si cel de reglementare.

Chiar daca studiul mentioneaza perspective mai slabe pentru domeniul serviciilor financiare si de business, estimand o crestere de aproximativ 4% pentru acest an, si prevede o crestere de 5% pentru sectoarele de productie si de utilitati, o crestere robusta este de asteptat in sectorul constructiilor si al distributiei, estimata la 6% in 2015. Aceasta tendinta este in linie cu dezvoltarea procesului de urbanizare si cresterea cererii in sectorul de retail si de servicii pentru consumatori.