Crestere cu 15% in 2013 pentru piata romaneasca de publicitate on-line

Conform celei mai recente editii a studiului ROADS, realizat de catre IAB Romania si PwC Romania, industria de advertising din tara noastra a crescut cu 15% in 2013, valoarea pietei de publicitate on-line raportata de participantii la studiu cumuland 112.9 milioane de lei.

Chiar daca inceputul anului 2013 a adus o scadere fata de ultimele 6 luni din 2012 (-12%), insumand 45,5 milioane lei, semestrul doi a generat o crestere de 48% comparativ cu prima parte a anului, ajungand la o valoare totala de  67,4 millioane de lei si aducand o crestere in termeni reali (like-for-like) comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Astfel, valoarea raportata de grupul de referinta, din care fac parte companiile care au participat la toate cele 4 editii din 2012 si 2013 ale studiului, a crescut cu 7% fata de cea inregistrata in semestrul doi din 2012.

In semestrul al doilea al anului 2013, industriile de Telecom, Servicii Financiare si Auto au condus detasat in topul investitiilor in publicitatea on-line. Acestea au fost urmate de Cosmetics and Toiletries, Food, Drinks si On-line Retail, dupa cum arata graficul de mai jos.

!

Ioana Anescu, Director Executiv IAB Romania, explica aceasta crestere a industriei: „Motivul pentru care piata de publicitate on-line a inregistrat aceasta evolutie in 2013  este, intr-o oarecare masura, cresterea volumului de tranzactii raportate prin Facebook si Google, datorat intrarii in studiu a jucatorilor din zona agentiilor media. In plus, campaniile sunt de la an la an planificate mai responsabil, mai eficient si mai bine orientat catre indeplinirea obiectivelor vizate”.

„Evolutia consistenta a publicitatii on-line in semestrul al doilea din 2013 trebuie pusa in contextul accelerarii cresterii economice generale a tarii si da motive de optimism pentru debutul unei noi etape de crestere, atat de necesara, mai ales pentru publisherii locali, greu incercati in confuntarea cu gigantii globali. Speram ca on-line-ul sa reprezinte primul segment care iese din criza ce afecteaza de cativa ani intreaga industrie de media si publicitate din tara noastra si sa stimuleze revenirea celorlalte segmente ale pietei”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Consultanta pentru Management, PwC Romania, coordonatorul studiului ROADS.

Formatele digitale utilizate cel mai frecvent in 2013 sunt, in mod detasat, cele embedded, urmate de cele interruptive, respectiv de continutul sponsorizat.

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezinta studiul cel mai important pentru industria locala de advertising on-line din Romania, analizand piata in functie de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet si lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii. Realizat incepand cu anul 2008, ROADS ofera date relevante despre incasarile nete provenite din publicitate on-line si contorizeaza atat datele furnizate de catre publisheri care vand direct din propriul portofoliu de site-uri, cat pe si cele furnizate de catre regii.

IAB Romania a fost creata in anul 2006 si reuneste cele mai importante companii din domeniul publicitatii pe internet: regii de media, agentii de publicitate, furnizori de servicii in domeniul publicitatii on-line, publisheri autohtoni si filiale internationale. Asociatia IAB Romania este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si autonoma, care isi propune sa protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate on-line din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei si sa creeze cadrul pentru autoreglementare. Asociatia IAB Romania este membru al asociatiei IAB Europe (www.iabeurope.eu), participand ca membru fondator la reconfigurarea acestei asociatii in 2008.