Consultanta financiara revine pe plus

In perioadele de criza economica companiile sunt interesate sa consolideze si sa-si restructureze propria afacere. Astfel ca, in acest context, piata serviciilor de consultanta financiara inregistreaza cresteri, potrivit specialistilor chestionati de legalmarketing.ro. Aceste cresteri au la baza atat necesitatea de consultanta financiara pentru cei care au reusit sa isi dezvolte business-ul pe timp de criza si sunt interesati sa isi extinda activitatea, cat si nevoia de consultanta specializata a creditorilor societatilor care se afla in dificultate financiara.

“Unul dintre segmentele de practica afectate de criza financiara si conjunctura internationala nefavorabila, domeniul financiar-bancar a inregistrat, din punctul nostru de vedere, un reviriment semnificativ incepand de la sfarsitul anului trecut (ma refer aici nu doar la proiecte de finantare noi ci si la restructurarea proiectelor de finantare existente). Este poate prematur sa vorbim despre o revenire a acestui domeniu la nivelul intregii piete, dar in ceea ce ne priveste semnalele sunt incurajatoare.”, a declarat pentru legalmarketing.ro Mihai Dudoiu (foto 1), Avocat asociat si co-coordonator al departamentului financiar-bancar al Tuca Zbarcea & Asociatii.

In contextul unui climat economic marcat de instabilitate societatile iau in calcul, atunci cand isi aleg consultantul financiar, si costul unor astfel de servicii, acesta constituind un criteriu de mare importanta in procesul de alegere al viitorului consultant.
„Reversul medaliei la “selectia” in functie de onorariu sta in calitatea serviciilor (cu cat e costul mai mic, cu atat sunt mai mari sunt sansele ca serviciile oferite sa nu se ridice la nivelul asteptarilor). Majoritatea marilor consultanti financiari au reusit sa isi pastreze clientii in principal datorita referintelor si a calitatii serviciilor furnizate”, a afirmat Radu Dumitrescu (foto 2), Assistant Director, Deloitte Financial Advisory Services.
 
Desi exista tari cu sisteme financiare dezvoltate unde consultantul financiar ocupa un loc de cinste, in Romania consultanta financiara nu are o vechime foarte mare. „Criza financiara a incetinit cresterea pietei de servicii de consultanta financiara la nivel global. Cu toate acestea, exista cateva zone “fierbinti” unde acest segment contrazice tendinta generala si inregistreaza performante (Polonia, de exemplu). In asemenea cazuri, piata a ajuns la un nivel suficient de maturitate pentru a percepe serviciile de consultanta financiara drept o componenta normala a afacerilor. Procesul este mai lent pe piata din Romania, insa observam deja ca o serie de companii locale mari si de dimensiuni medii devin tot mai interesate sa includa consultanta financiara in strategiile lor de dezvoltare si restructurare”, a mai apreciat Dumitrescu.
 
In ceea ce priveste finantarile, specialistul Deloitte este de parere ca exista o tendinta actuala a finantatorilor de a analiza mai bine calitatea companiilor care solicita finantare, calitatea si gradul de confort oferit de planurile de business, comparativ cu atitudinea anterioara, cand finantarea era bazata exclusiv pe active.
 
Pentru perioada urmatoare este greu de estimat cum va evolua in Romania consultanta financiara, insa nevoia de servicii specializate va fi mentinuta. “Avem insa convingerea ca nevoia de servicii juridice specializate se va mentine si ne va da posibilitatea de a fi alaturi de clientii nostri in aceste vremuri framantate. In ceea ce ne priveste, 2011 a fost un prim an de crestere importanta a volumului de activitate in acest domeniu, ritmul mentinandu-se cel mai probabil si in urmatorii doi ani”, a concluzionat Mihai Dudoiu.

Radu Dumitrescu este si el optimist, considerand ca piata de consultanta financiara se va dezvolta in noi parametri, cu clienti ale caror exigente sunt in crestere, cu o competitivitate accentuata menita sa genereze valoare, precum si noi oportunitati de diferentiere in randul firmelor de consultanta.