Companiile de media si divertisment mai au o singura sansa: inovatia

Companiile din industria de media si divertisment (M&E) pun procesul de inovare continua in centrul tuturor activitatilor lor, arata studiul EY – Sustaining digital leadership!.

Modelele digitale au inceput sa fie implementate in toate procesele de business – de la dezvoltarea de produse si distributie, la relatia cu consumatorul si de la lanturile de aprovizionare, la modelele de profit si de management al riscului. Unul din efectele acestei transformari in curs este faptul ca 70% dintre companiile identificate in studiu drept lideri digitali sunt dispuse sa accepte pierderi de venituri pe termen scurt pentru a favoriza dezvoltarea digitala pe termen lung.

Companiile de media si divertisment se afla in fata unor oportunitati fara precedent care le pot ajuta sa ofere servicii dedicate audientelor conectate digital de astazi, fie prin media adresate direct catre consumator (D2C), fie prin cele business-to-business (B2B). In acelasi timp, companiile trebuie sa faca fata si provocarilor – de la schimbarile rapide in comportamentul clientilor, la tehnologiile cu evolutie rapida din zona mobilitatii inteligente, a retelelor sociale, din cloud computing si big data analytics.

Domeniul emergent reprezentat de big data, care este esential pentru noile companii multi-platforma de media si divertisment, orientate catre client, ofera un exemplu relevant atat in ceea ce priveste pasii importanti de urmat cat si provocarile dure care se mentin – chiar si pentru liderii digitali.

Vocea” clientului determina schimbari tehnologice radicale

Studiul arata ca 85% dintre liderii digitali doresc sa construiasca relatii directe cu clientii. Concluziile studiului subliniaza faptul ca acest tip de relatii reprezinta fundamentul pentru o noua „intimitate radicala”, bazata pe un profil de 360 de grade al comportamentului si dorintelor clientilor atunci cand acceseaza tehnologiile mobile, retelele sociale, cand sunt on-line, la domiciliu, in sali de spectacol sau la locul de munca.

De exemplu: 77% dintre liderii digitali spun ca au acces la datele clientilor in timp real, 64% dintre ei considera „crearea unei culturi a inovarii” o prioritate strategica, iar 57% acorda o importanta similara „ascultarii dorintelor clientilor si evaluarii interactiunii cu acestia”. Combinatia dintre aceste doua strategii face posibila punerea relatiei cu audienta in centrul demersului inovativ.

Chiar daca in momentul de fata aceste concluzii ale studiului pot parea departe de piata din Romania, este suficient sa observam ca si aici clientii finali au deja un control fara precedent asupra consumului de continut, pe toate coordonatele – cum, cand si unde. Inovarea continua permisa de noile tehnologii transforma interactiunea companiilor de media cu clientii lor si cere o cu totul alta abordare. Niciun produs sau serviciu nou, de unul singur, nu mai poate constitui „solutia”.Castigatorii vor fi cei care vor sti sa construiasca sisteme, procese si culturi organizationale care sa genereze constant inovatii validate de reactia in timp real a clientilor„, spune Elena Badea, Director de Marketing, EY Romania.

Puterea conferita de big data si provocarile ridicate de acestea

Companiile de media si divertisment se confrunta adesea cu problemele generate de operarea cu big data. Acestea includ informatii generoase, colectate pe masura ce clientii acceseaza, se implica sau renunta sa vizualizeze anumite continuturi sau servicii oferite. Companiile din media si divertisment se vad nevoite sa analizeze fiabilitatea datelor colectate, dar si sa-si dezvolte abilitati si instrumente necesare pentru a putea folosi toata aceasta informatie in dezvoltarea de produse noi sau in generarea de informatii relevante pentru demersul lor de marketing.

Mai exact:

1. Fiabilitatea datelor colectate reprezinta o provocare pentru 49% dintre liderii digitali.

2. Doar 19% dintre ei spun ca reusesc sa integreze, in prezent, informatiile despre clienti pe toate canalele de distributie.

3. Doar 41% dintre liderii digitali folosesc analiza de date pentru a imbunatati segmentarea audientei si pentru a ameliora anumite functionalitati, plecand de la lectiile invatate din implementarile din trecut.

4. 39% dintre liderii digitali spun ca inca nu reusesc sa valorifice informatiile generate de analizele big data.

Privind dincolo de grupul liderilor digitali, studiul arata ca celelalte companii de media si divertisment se confrunta cu provocari si mai mari privind gestionarea big data. Astfel, doar 11% dintre aceste companii folosesc rezultatele generate de analiza big data. In conditiile in care 81% dintre liderii digitali declara ca pot integra informatiile provenind din doua sau trei canale pentru a obtine un profil mai fidel al audientei, doar 64% din celelalte companii sustin ca au aceasta capacitate. Totodata, studiul arata ca liderii digitali sunt mult mai dispusi sa reduca investitiile in media traditionale in favoarea initiativelor digitale, pe masura ce isi regandesc produsele si modele de business (cazul a 65% dintre liderii digitali si 48% din restul companiilor). De asemenea, potrivit studiului, intre 64 si 70% dintre liderii digitali spun ca folosesc social media pentru branding, interactiunea cu clientii si dezvoltarea si distributia de produse, in timp ce doar 49-52% dintre celelalte companii utilizeaza canalele sociale in acest scop.

Raportul EY – Sustaining digital leadership! are la baza un sondaj derulat cu peste 550 de directori executivi din companii de media si divertisment si de tehnologie de la nivel global, precum si cercetari, date si analize furnizate de parteneri EY. Respondentii din sondaj provin din domenii precum publicitate, transmisiune prin cablu , publishing si servicii deinformare, divertisment, jocuri interactive, muzica si retele sociale, precum si din domeniul tehnologiei.  

Rezultatele studiului ofera informatii cu privire la strategiile de crestere digitala, la modele de business si metodele de implicare a clientului, pe care companiile le urmaresc si le dezvolta pentru a-si mentine pozitia de lideri in industria de media si divertisment, in era digitala.

Raportul include si studii de caz ai unora dintre lideri digitali cu privire la modul in care companiile de media si divertisment: (1) interactioneaza cu clientii lor, (2) analizeaza cresterea si riscurile, (3) isi regandesc produsele si modele de business si (4) aplica inovatia . Liderii digitali sunt definiti drept acele companii care obtin deja mai mult de jumatate din veniturile lor din segmentul digital si care au facut cele mai mari progrese in utilizarea tehnologiilor digitale revolutionare: mobile, retele sociale, cloud si big data analytics.

Acesta este cel de-al doilea raport din cadrul seriei Digital Leadership Study realizat de EY Global Technology Center si Global Media & Entertainment Center. Primul raport Digital Agility Now! a fost publicat in iunie 2013.