Comisia amendează NBCUniversal cu 14.3 milioane EUR pentru restricționarea vânzărilor de produse derivate din producții cinematografice

Comisia Europeană a aplicat amenzi mai multor societăți aparținând Comcast Corporation, printre care și NBCUniversal LLC, („NBCUniversal”), amendată cu 14.327.000 de euro pentru că le-a restricționat comercianților vânzarea de produse care fac obiectul unei licențe obținute în Spațiul Economic European (SEE) pe alte teritorii și altor clienți decât cei care le sunt atribuiți. Aceste restricții vizau produse care reprezentau Minioni, Jurasic World și alte imagini și personaje din filmele NBCUniversal.

În iunie 2017, Comisia a deschis o anchetă antitrust cu privire la anumite practici de acordare a licențelor și de distribuție ale NBCUniversal, pentru a determina dacă aceasta le-a interzis în mod ilegal comercianților să vândă liber, în interiorul pieței unice a UE, mărfuri sub licență. Rezultatul anchetei Comisiei a fost că NBCUniversal:

(i) a impus o serie de măsuri directe care au restricționat vânzările în afara teritoriului de către titulari de licențe

ii) a impus o serie de măsuri directe care au restricționat vânzările către alți clienți sau grupuri de clienți decât cei atribuiți

(iii) a impus o serie de măsuri directe de restricționare a vânzărilor online

(iv) a obligat titularii de licențe să repercuteze aceste restricții privind vânzările asupra clienților lor

(v) a pus în aplicare o serie de măsuri ca modalitate indirectă de a încuraja respectarea restricțiilor privind vânzările.

Comisia a concluzionat că practicile ilegale ale NBCUniversal au divizat piața unică și i-au împiedicat pe titularii de licențe din Europa să vândă produse la nivel transfrontalier și în rândul altor grupuri de clienți, în detrimentul consumatorilor europeni. Vicepreședinta executivă, Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Este a treia decizie cu privire la restricțiile asupra vânzărilor de produse sub licență comercializate în întreaga Europă. Strategia NBCUniversal de a-i împiedica pe comercianți să vândă produse sub licență anumitor grupuri de clienți și în anumite țări contravine normelor antitrust ale UE. Astfel de restricții privind vânzările aduc atingere înseși fundamentelor pieței unice a UE și nu pot fi tolerate.”