Ciprian Glodeanu: Energia verde, un diletantism politic

Modul in care a fost gestionat domeniul energiei regenerabile de actuala clasa politica reprezinta o dovada crunta de diletantism politic si diletantism guvernamental, a precizat, in emisiunea ,,Legile Afacerilor”, difuzata de postul de televiziune Money TV, avocatul Ciprian Glodeanu, Senior Partner Wolf Theiss si presedintele Asociatiei Romane a Industriei Fotovoltaice (RPIA).

,,Cand domnul Victor Ponta a devenit premier, spunea ca vrea sa faca o altfel de politica, una mult mai transparenta, mult mai stabila. Asta am sperat cu totii, ca se va schimba ceva. Avem un premier tanar, care a venit cu un alt mesaj politic. Ne-am gandit ca totusi ceea ce a fost in ultimii 20 de ani nu se va mai intampla. Ceea ce s-a intamplat insa cu energia regenerabila de la inceputul acestui an a fost o dovada crunta de diletantism politic si diletantism guvernamental. Daca vrei sa iei o masura o anunti, te tii de ea, discuti cu jucatorii importanti din piata si o implementezi. Fara zvonistica, fara draftologie, fara nimic”, a precizat Ciprian Glodeanu.

Referindu-se la Ordonanta de Urgenta prin care se modifica Legea nr 220/2008 privind schema de sprijin pentru energia verde, aprobata de Guvern la sfarsitul saptamanii trecute, avocatul a spus ca in prezent nu exista un draft final al OUG, ci o nota de fundamentare facuta de ministrul delegat pentru energie, Constantin Nita. Ciprian Glodeanu a adaugat ca in acest moment nu se stie care este draftul final, precizand ca ceea ce i se pare si mai grav este faptul ca circula zvonuri potrivit carora la inceputul acestei toamne va fi aplicata reducerea pentru supracompensare pe baza raportului Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), ceea ce va conduce la lipsa stabilitatii si a predictibilitatii. Raportul amintit de avocat a fost publicat de catre ANRE in 29 martie 2013 si prevedea reducerea numarului de certificate verzi acordate producatorilor de energie regenerabila.

,,In ultimele 10 zile, am primit aproximativ 4-5 drafturi, care sunt asa-zisele drafturi finale, diferite unul fata de celalalt, cu modificari care mai de care mai nastrusnice, toate precizand ca acesta este draftul care se afla pe masa Guvernului spre aprobare. Am zis sa asteptam draftul final, acesta insemnand cel publicat in Monitorul Oficial. In aceasta dimineata (vineri, 7 iunie – n.r.) am aflat ca nu exista un draft, ci s-a aprobat doar pe nota de fundamentare facuta de ministrul delegat pentru energie (Constantin Nita – n.r.). Imi amintesc cand discutam in Comisia de Industrie din Parlament sau in Comisia de Dialog Social de existenta unui anumit draft cu o anumita nota de fundamentare. Si pe site-ul Guvernului au aparut principiile, dupa care au fost sterse. In acest moment nu stim care este draftul final. Stim ca se doreste aceasta suspendare a unui numar de certificate verzi. Ceea ce mi se pare cel mai grav in acest moment nu este neaparat suspendarea unui numar de certificate verzi, pentru ca poate oamenii s-au gandit, au facut anumite perspective financiare si ar putea sa traiasca cu aceasta suspendare. Insa faptul ca se zvoneste ca undeva la sfarsitul lui septembrie, inceputul lui octombrie va fi si reducerea pentru supracompensare pe baza raportului ANRE din 29 martie, practic, in acest moment, nu mai avem niciun fel de stabilitate si predictibilitate”, a sustinut partenerul Wolf Theiss.

In opinia lui Ciprian Glodeanu, o eventuala solutie care ar putea clarifica situatia actuala a energiei regenerabile in Romania ar fi o dezbatere la care sa participe atat marii, cat si micii consumatori, dar si investitorii interesati de acest domeniu.  

,,Suntem constienti ca exista o problema: marii consumatori spun ca nu mai pot suporta preturile acestor certificate verzi, consumatorii finali la fel. Ar trebui sa ne asezam cu totii la o masa de discutii si sa vedem care este solutia aceea de win-win situation, si pentru marii consumatori, si pentru micii consumatori, dar si pentru investitorii care s-au bazat pe o legislatie in Romania si au investit peste 3 miliarde si jumatate de euro. Ca o paranteza, anul trecut, peste 45% din investitiile straine directe au venit din domeniul energiei regenerabile. Anul acesta, procentul putea fi mult mai mare”, a mentionat avocatul.

Emisiunea ,,Legile Afacerilor” din data de 7 iunie 2013, la care a fost invitat si avocatul Ciprian Glodeanu, poate fi urmarita integral AICI.

Ordonanta de urgenta prin care se modifica Legea 220/2008 privind schema de sprijin pentru energia verde a fost publicata in Monitorul Oficial la sfarsitul saptamanii trecute. Potrivit OUG, energia produsa in centrale fotovoltaice situate pe terenuri care, la data intrarii in vigoare a documentului, erau in circuitul agricol, nu mai primeste certificate verzi, iar cantitatile livrate suplimentar de producatorii de energie verde fata de notificarile transmise catre Transelectrica nu vor mai primi certificate verzi. Modificarile intra in vigoare de la 1 iulie.

O alta reglementare impusa de OUG arata ca, incepand cu 1 iulie, ar trebui sa se amane temporar acordarea unui numar de certificate verzi pentru fiecare megawatt-ora produs si livrat de producatorii de energie electrica din surse regenerabile dupa cum urmeaza: un certificat verde pentru centralele hidroelectrice noi, cu puteri instalate de cel mult 10 MW, un certificat verde pentru centralele eoliene, doua certificate verzi pentru centralele electrice solare.

Potrivit unei alte prevederi a OUG, recuperarea certificatelor verzi amanate se va face incepand cu 01.04.2017 pentru hidrocentrale si proiecte solare, respectiv incepand cu 01.01.2018 pentru eoliene.i, esalonat pana la cel mult 31 decembrie 2020. Practic, in loc de a primi deodata doua certificate verzi, investitorul intr-o centrala eoliana ar urma sa primeasca doar unu, pe celalalt urmand sa-l recupereze din 2018.

La solare, investitorii ar urma sa primeasca 4 certificate verzi in loc de 6, celelalte doua urmand sa fie recuperate din 2017.

In total, prin aceasta ordonanta se amana acordarea unor subventii in valoare de 1-1,5 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF, sume care ar trebui recuperate de investitori din 2017.

Furnizorii de energie electrica sunt obligati sa achizitioneze trimestrial numarul de certificate verzi necesare, aceste costuri urmand sa fie reflectate separat in facturile platite de consumatori. De asemenea, se excepteaza de la aplicarea prevederilor legii un procent din cantitatea de energie electrica livrata consumatorilor finali. Conditiile de calificare pentru mecanismul de exceptare, precum si cantitatea exceptata vor fi aprobate prin hotarare de Guvern si fac obiectul unei reglementari ANRE separate.

Initial, in proiectul supus dezbaterii publice, consumatorii cu un consum anual mai mare de 150.000 de MWh urmau sa plateasca certificate verzi numai pentru 50% din energia achizitionata.

Totodata, tranzactionarea certificatelor verzi se va face numai pe OPCOM, bursa de energie.

Producatorii de energie verde vor fi monitorizati semestrial, ANRE urmand sa publice in termen de 90 de zile de la finalizarea perioadei de monitorizare un raport. Daca in raport concluziile arata ca este vorba de o supracompensare, atunci ANRE va propune Guvernului in termen de 30 de zile de la publicarea raportului masuri pentru reducerea numarului de certificate verzi.

ANRE va acredita doar acele investitii care se inscriu in tintele stabilite pentru fiecare an calendaristic prin hotarare de Guvern pe baza datelor actualizate din Planul national de actiune in domeniul energiei regenerabile (PNAER). Daca se ating cotele, ANRE sisteaza acreditarea.