Chobani – povestea din spatele succesului "peste noapte"

Cand citesti povestile de succes ale antreprenorilor, ai impresia ca reusita a venit ireal de usor si ca o mare parte a ei se datoreaza norocului, pentru ca reusita iese la suprafata, in timp ce esecurile si riscurile asumate raman, de obicei, nevazute.

Mihaela Matei (foto), Supervising Associate EY Romania si Coordonatoarea proiectului Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului romanesc

Povestea lui Hamdi Ulukaya se incadreaza in aceasta tipologie. Ulukaya a cumparat in 2005 o fabrica dezafectata de iaurturi cu un imprumut subventionat, iar in 2007 a inceput sa produca si sa comercializeze iaurtul Chobani. In 2010, devine cea mai bine vanduta marca de iaurt din Statele Unite si afacerea este extinsa in Canada si Australia. In 2014, compania asteapta vanzari de 1,5 miliarde USD si are peste 1.200 de angajati, de la doar 4 angajati in 2005.

Hamdi Ulukaya, un outsider al industriei, a ajuns in 3 ani intr-o piata extrem de competitiva sa castige din cota de piata a marilor jucatori, intr-un ritm atat de mare incat a devenit lider de piata.

In 2013, Hamdi Ulukaya a fost ales World Entrepreneur Of The Year, fiind recompensat cu marele premiu acordat de EY la nivel mondial in cadrul competitiei internationale dedicate antreprenoriatului ce urmeaza sa fie lansata si in Romania.

Din exterior, succesul lui Hamdi Ulukaya pare usor. Cum a ajuns totusi Hamdi Ulukaya EY World Entrepreneur Of The Year intr-un timp atat de scurt? Intr-o industrie capital intensiva, in care e nevoie de investitii serioase in echipamente dar si in taxe mari de plasare la raft in hypermarketuri, Ulukaya pare sa aiba mai degraba o afacere in tehnologie, daca tii cont de ratele de crestere ale business-ului, si nu o afacere cu clasicul iaurt.

Daca ne uitam insa in detaliu, succesul lui n-a fost deloc usor. Da, Hamdi este un imigrant de origine turco-kurda, care, acum 20 de ani, stia sa vorbeasca putina engleza si avea deja 33 de ani cand a inceput afacerea. Si:

1. Hamdi a lucrat impreuna cu un specialist in realizarea de iaurturi timp de un an si jumatate la perfectionarea retetei de iaurt si de abia apoi a inceput sa comercializeze iaurtul Chobani. In tot acest timp, Hamdi a dormit mai mult la fabrica decat acasa, motivat sa gaseasca reteta potrivita.

2. In plus, nu a fost vorba doar de calitatea iaurtului, ci si de deciziile tactice de ambalare, distributie si comercializare. Ambalajul a fost gandit pentru a arata altfel fata de produsele obisnuite si a fost marketat in zona de lactate. Poate suna ciudat dar, pana in momentul respectiv, producatorii de iaurturi de tip grecesc erau foarte nisati in SUA si vindeau numai in magazine specializate.

3. De asemenea, Hamdi nu era la prima incercare antreprenoriala. Pana la cumpararea fabricii dezafectate de iaurturi, acesta avusese o mica fabrica de branza feta care se lupta la punctul de break even, nefiind inca profitabila. Hamdi Ulukaya emigrase in Statele Unite in 1994 si cumparase fabrica de feta in 2002. In 2005, la momentul cumpararii fabricii de iaurt vechi de 90 de ani, fabrica de feta avea sub 40 de angajati si vanzari de sub 2 milioane de USD.

4. In ciuda pietei foarte mature, cu obiceiuri inradacinate (americanii consumand numai iaurturi dulci si colorate), Chobani a aparut pe piata in mod constient la momentul potrivit, pe valul curentului “mananca sanatos”.

5. Ulukaya si-a asumat riscuri mari pentru a creste repede, nelasand timp concurentei sa reactioneze. La momentul in care vindea 100.000 de iaurturi pe saptamana, a luat decizia sa creasca de 4 ori productia. O astfel de decizie de business, daca nu anticipeaza corect cererea, poate usor sa falimenteze afacerea.

6. In ciuda succesului rapid, riscurile pentru afacerea Chobani nu s-au diminuat, din contra. Ritmul de crestere a scazut anul trecut, au fost si probleme cu un lot de iaurt Chobani retras de pe piata. Desi, in prima instanta, iaurturile de tip grecesc introduse de concurenta nu au fost reusite, acum sunt mai multe astfel de iaurturi pe piata. Daca, la inceput, acest tip de iaurt nu avea nici 1% din piata, acum reprezinta 50%. Pentru a raspunde competitiei intense, Chobani a anuntat diversificarea in segmente diferite, precum deserturi si ingrediente culinare.

Si, ar mai fi ceva de adaugat, pe langa multa munca, riscuri asumate si strategii indraznete. Ulukaya nu a pornit pur si simplu la drum in vid: s-a nascut intr-o familie cu afaceri in lactate (familia are o ferma in Turcia) si a plecat la drum cu un ajutor de stat rambursabil de 1 milion de USD, sub forma unui credit in conditii avantajoase acordat de agentia federala Small Business Administration, care acorda anual miliarde de USD in ajutoare antreprenorilor aflati la inceput de drum.

Alte povesti de succes ale antreprenorilor vor fi premiate in acest an la World Entrepreneur Of The Year la Monte Carlo, in luna iunie.