Chiuariu & Asociatii obtine modificarea limitei teritoriale a municipiului Caransebes

Tribunalul Caras-Severin a constatat nelegalitatea delimitarii teritoriului administrativ dintre municipiul Caransebes si comuna Buchin, dand astfel castig de cauza Primariei Municipiului Caransebes, reprezentata de firma de avocatura Chiuariu & Asociatii.

Instanta a confirmat, astfel, faptul ca respectiva comuna Buchin administra in mod nelegal aproximativ 350 de hectare de teren din zona administrativa a municipiului Caransebes si a restabilit limita dintre cele doua unitati administrativ-teritoriale.

Tudor Chiuariu (foto), Partener Senior, Chiuariu & Asociatii, a declarat: „Schimbarea limitelor unitatilor administrative are importante consecinte economice si fiscale, in aceste zone de la marginea localitatilor fiind amplasate unitati comerciale sau industriale, care platesc taxe si impozite locale semnificative catre primaria pe teritoriul careia sunt amplasate. Finalizarea operatiunilor cadastrale prin care se delimiteaza hotarele unitatilor administrative-teritoriale se realizeaza fie prin procesele-verbale de delimitare a hotarelor, fie prin hotarare judecatoreasca, in cazul unor neintelegeri legate de stabilirea limitei de hotar, hotarare judecatoreasca care va stabili hotarele unitatilor administrativ-teritoriale invecinate, in baza probatoriului administrat. Vechea lege de impartire administrativa a Romaniei adoptata in perioada regimului communist – Legea nr. 2/1968 – nu isi mai gaseste aplicabilitatea, astfel ca in prezent, unitatile administrativ-teritoriale (judete, orase, comune) intre care apar astfel de litigii, pot apela la instanta de judecata pentru ca aceste limite sa fie stabilite.

In speta, avocatii Chiuariu & Asociatii au subliniat faptul ca limita juridica dintre cele doua Unitati Administrativ Teritoriale (UAT) – Caransebes si Buchin – este cea prevazuta in inscrisurile si planurile de carte funciara aferente perioadei 1910-1913, aspect care a fost dovedit prin expertiza de specialitate intocmita in cauza, iar orice alta modificare este abuziva, astfel ca, includerea zonei in litigiu in teritoriul administrativ al comunei Buchin – fara ca aceasta sa poata face dovada temeiului juridic si a procedurilor legale care au condus la acest rezultat – este nelegala si netemeinica si trebuie corectata de catre instanta de judecata.

Din punct de vedere topo-cadastral, in anii 1900-1913 s-a finalizat a II-a editie a cadastrului in Imperiul Austro-Ungar, editandu-se registrele si hartile cadastrale scara 1:2880.

Ulterior, in 1968, teritoriul cadastral al Municipiului Caransebes din perioada 1910-1913 a suferit o diminuare de suprafata prin demararea procedurilor de modificare a hotarelor administrative in vederea punerii in aplicare a Legii 2/1968 privind organizarea administrativa a teritoriului Republicii Socialiste Romania.

Potrivit avocatilor Chiuariu & Asociatii, aceasta operatiune, care ar fi trebuit sa aiba loc in baza art. 75 din Legea nr. 59/1974 privind fondul funciar (publicata in Buletinul Oficial nr. 138 din 5 noiembrie 1974), nu a mai fost finalizata, Municipiul Caransebes pierzand dreptul de a beneficia de suprafete foarte mari de teren care au fost folosite de comune invecinate, dintre care cea mai mare suprafata, de aproximativ 350 de hectare, a fost folosita de comuna Buchin.