Ce ne-a declarat FAVI, roboțelul antifraudă lansat recent de Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudei

Autor: Silviu Gresoi (foto)

Cât de îngrijorătoare este situația fraudelor  în România?

Răspuns: Un studiu realizat decembrie 2021 de Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor arată că 1 din 5 companii a întâlnit o situație de Frauda si  doar 17% dintre companii utilizează serviciile unei firme specializate în prevenirea fraudelor, iar doar 55% dintre companiile participante au implementat proceduri pentru prevenirea fraudelor. În rândul cetățenilor români, un alt studiu realizat de ING Romania în decembrie 2022 arată că cele mai comune tipuri de fraude experimentate online includ phishing, smishing, malware și vishing. Doar 16% dintre români recunosc că ei sau cunoștințele lor au fost victime ale unor astfel de fraude, în timp ce 19% au reușit să evite pierderea banilor. În prezent, 4 din 10 români se confruntă încă cu incertitudinea cu privire la modul de acțiune în cazul devenirii victimelor unei astfel de fraude.

Situația prezintă o sursă semnificativă de preocupare, iar importanța educației în prevenirea fraudelor crește continuu.

Cum poate contribui la prevenirea fraudei un ONG?

Răspuns: Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor este o asociație non-profit, având ca scop sprijinirea Organizațiilor să Lupte împotriva Fraudelor prin:

  1. Crearea unui pol solid de specialiști în domeniul managementului riscului de fraudă, conformității și securității informației;
  2. Dezvoltarea unei solide culturi antifraudă în România

Misiunea Asociației pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor este să:

  1. Conștientizeze persoanele fizice și juridice cu privire la riscul de fraudă, al spălării banilor, corupției & conflictului de interese și securității informației;
  2. Sprijine continuu dezvoltarea profesională a specialiștilor antifraudă, combaterii spălării banilor, anticorupției sau securității informației și aderarea la standarde internaționale înalte în acest domeniu;
  3. Dezvolte schimbul de bune practici privind prevenirea și combaterea fraudelor între mediul privat și cel public

Ce inițiative întreprinde Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor pentru educația și conștientizarea publicului din România?

Răspuns: Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor desfășoară proiecte educaționale și sociale, organizează conferințe și cursuri destinate atât mediului public, cât și celui privat. Unul dintre cele mai recente proiecte a constat în dezvoltarea unui asistent virtual numit FAVI (Fraud Assistant Virtual Interaction), care furnizează asistență utilizatorilor site-ului APCF.ro 24 de ore din 24. FAVI este conceput pentru a furniza sfaturi utile privind prevenirea fraudelor, inclusiv phishing, investiție de nerefuzat (ex. criptomonede), romance scam, furt de identitate, carauși de bani și alte tipuri de înșelăciuni. Acesta poate ghida utilizatorii, oferind exemple și ilustrații cu imagini și chiar videoclipuri pentru oricine îl accesează pe site-ul APCF.ro.

https://www.apcf.ro

Ce opțiuni de ghidare pune la dispoziție asistentul virtual FAVI (Fraud Assistant Virtual Interaction)?

Răspuns: Folosind cu ușurință asistentul virtual, poți obține informații referitoare la cum să identifici un mesaj suspect și cum să acționezi în cazul în care devii victimă a unei fraude. Acesta oferă instrucțiuni detaliate pentru multiple tipuri de înșelăciuni, inclusiv fraudarea cardurilor, fraudele la conturi, furtul de identitate și altele. Am fost implicat direct în dezvoltarea asistentului virtual – FAVI, asigurând partea tehnică a implementării și oferind numeroase opțiuni pentru a continua îmbunătățirea proiectului, cu scopul de a furniza informații extrem de utile pentru o educație mai completă privind prevenirea și conștientizarea fraudelor.