Proiectul de ordonanță de urgență care ar elimina de pe piață aplicații precum Clever Taxi, Star Taxi sau servicii ca Uber și Taxify ar fi nelegal. Avocatul Cristian Băcanu susține că propunerea Ministerului Dezvoltării încalcă o serie de acte normative ale Uniunii Europene.
Avocatul Cristian Băcanu, partener în cadrul firmei de avocatură MDM legal consideră că ordonanța de urgență ar putea să ducă la sancționarea României de către Comisia Europeană. „Proiectul de Ordonanță privind modificarea legii taximetriei este în opinia mea profund nelegal, acesta încălcând legislația europeană. De exemplu, Directiva privind serviciile, Directiva privind prevenția barierelor tehnice în calea comerțului și Directiva privind comerțul electronic. Este posibil chiar ca România să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană”.
Cristian Bacanu consideră că această măsură interzice practic aplicații precum Star Taxi și Clever Taxi, „deși acestea se bucură de garantarea libertății internetului și comerțului, fiind operatori ai societății informaționale și actori ai economiei colaborative.” Avocatul atrage atenția că aceste aplicații au fost apreciate în mod repetat de Consiliul Concurenței „întrucât acestea permit deschiderea spre concurență cinstită a pieței taximetriei și conduc la o îmbunătățire a serviciilor prestate. Apreciez că actul normativ ar avea serioase consecințe și din punct de vedere concurențial.”
Cristian Băcanu mai spune că „proiectul de Ordonanță ar mai avea ca efect și eliminarea din piață a aplicațiilor de ridesharing precum Uber și Taxify (complet diferite față de Star Taxi și Clever), aplicații care și-au făcut intrarea în România cu succes în ultimii ani. Această reglementare este de neînțeles întrucât s-a demonstrat că Uber și Taxify ajută mobilitatea urbană și, totodată, există și un proiect de lege al PSD în Parlament care vizează tocmai activitățile de ridesharing. Este inadmisibil ca Guvernul să legifereze prin ordonanță, în contextul în care există o lege în dezbatere parlamentară și urgența nu poate fi sub nicio formă justificată”
La rândul său, Cristian Botan, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, spune că este o greșeală să pui obstacole în calea inovației și că aceasta ar trebui reglementată. „Guvernul cere practic unor servicii digitale, fie că vorbim de ridesharing sau de aplicațiile de comandă de taxi, să devină dispecerate de taxi conform unei legislații învechite Este o legislație care a fost scrisă înainte de inventarea smartphone-ului. În opinia mea, este o greșeală enormă și o încercare de a opri progresul digital. Conform noului cadru legal, dacă acest OUG va fi acceptat, modelul de business al acestor servicii s-ar schimba radical și ar duce la limitarea sau chiar ar împiedica funcționare acestora pe piața din România.
Este nevoie de o reglementare specifică, în interesul consumatorului și al economiei românești. Aceste servicii sunt folosite de milioane de oameni și contribuie la modernizarea transportului în orașe.”. Coaliția pentru Economia Digitală este o organizație înființată în 2017 care susține economia digitală.
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a publicat, pe 18 mai, spre dezbatere publică (până pe data de 28 mai), proiectul ”Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere”. Odată adoptată, ea va limita considerabil serviciile de ridesharing ca Uber și Taxify, dar și serviciile de comandă de taxi Star Taxi și Clever Taxi.
Potrivit proiectului de Ordonanță, legea ar trebui modificată din următoarele motive:
”- creşterea activităţilor de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent;
– imposibilitatea sancţionării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie;
– necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie,”
Ce modificări s-ar aduce prin noua Ordonanță de Urgență la Legea Taximetriei
În primul rând, la articolul 1, litera J, se va modifica și menționa clar faptul că ”preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului”, iar apoi ”le transmite taximetristului prin staţia radio de emisie-recepţie, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet. Dispeceratul poate fi autorizat numai cu îndeplinirea prevederilor din prezenta lege.” Așadar, aplicații de e-hailing precum Clever Taxi sau Star Taxi, care ar trebui să funcționeze precum dispeceratele clasice de taximetrie, o adăugire menționând faptul că ”aplicația se poate folosi doar de către un dispecerat taxi, autorizat în condițiile legii, pentru a asigura siguranța clientului.”
Cea mai importantă modificare se referă la sancţionarea şoferilor care fac transport public de persoane sau transport de mărfuri, contra cost, fără autorizaţiile aferente. Dacă ordonanţa va fi adoptată, aceştia vor putea fi sancţionaţi pe loc, de la prima abatere, cu amendă de până la 5.000 de lei. Astfel, ar fi eliminată din textul legii sintagma „în mod repetat” (articolul 55, litera h).