Aurelia Ciobanu, Managing Associate JGV: „Mereu mi-am dorit să fiu un lider și să pot inspira oameni”

Material susținut de JGV.ro

De la evoluția profesională la înțelegerea profundă a nevoilor clienților și la previziuni în domeniul juridic, discuția cu Aurelia Ciobanu, Managing Associate  acoperă subiecte relevante pentru mediul de afaceri actual.

Interviul dezvăluie nu doar experiența și expertiza sa în domeniu, ci și pasiunea și angajamentul față de creșterea continuă și perfecționarea abilităților.

1. CARE CREZI CĂ ESTE ROSTUL AVOCAȚILOR DE BUSINESS ÎNTR-UN MEDIU DE AFACERI EMERGENT ȘI RELATIV AGRESIV CA CEL DIN ROMÂNIA?

Pentru a răspunde acestei întrebări, ar trebui ca mai întâi să definim conceptul „avocatura de business„ în România.  Nu putem vorbi despre consultanță fără să ne referim la mediul de afaceri din Romania care în ultimii ani este într-o continuă reorganizare și evoluție si la nevoile generate de această evoluție. Rolul nostru, al avocaților de business implică cunoașterea, pe lângă aspectele juridice pe care trebuie să le abordăm, și a obiectului de activitate al clienților noștri pentru a putea să oferim soluții juridice adaptate și eficiente, si a modului în care gândesc, a planurilor lor pe termen lung, a categoriei de riscuri pe care sunt dispuși să și le asume. În concluzie trebuie să înțelegem extrem de mult despre piața în care activează, despre atitudinea de busienss pe care o au pentru a putea să le fim alături.

Dincolo de schimbările legislative, dar și de avansul tehnologiei, în ultimii ani, avocatul de business a început să joace un rol mai important în mediul de afaceri, prin trecerea de la un consultant la un partener esențial pentru strategia de dezvoltare a unei companii.

Totodată, nu putem nega faptul că aceasta evoluție a mediului de afaceri reprezintă implicit o evoluție a noastră, a avocatilor. Practic, înțelegând evoluția diverselor industrii ajungem să aplicam inclusiv în afacerile noastre astfel de principii.

De exemplu, piața de astăzi subliniază necesitatea unor metode eficiente și rentabile de soluționare a unor litigii sau situatii litigioase în care riscă să fie implicate companiile. Aici un rol foarte important, îl au avocații care sunt specializați în negociere, mediere și arbitraj care pot oferi clienților o alternativă la procedurile judiciare tradiționale, permitandu-le sa rezolve situațiile litigioase mai rapid și mai rentabil din punct de vedere economic.

Pentru că vorbeam mai devreme și despre avansul tehnologiei, pe masură ce dependența de tehnologie creste, în mod proporțional creste și cantitatea de date colectate, preocuparea privind confidențialitatea și securitatea cibernetică devenind o problemă majoră pentru orice companie. Astfel, fie că oferă consiliere cu privire la practicile de confidențialitate, gestionarea încălcării datelor sau gestionarea litigiilor legate de confidențialitate, avocații de business vor avea un rol foarte important în apărarea intereselor campaniilor, contribuind totodată la menținerea „sănătătii„ mediului de afaceri.

2. CÂND AI TERMINAT DREPTUL? CÂND AI VRUT SĂ DEVII AVOCAT?

Am terminat facultatea de drept în anul 2014, deci am putea spune acum 10 ani, iar ulterior am făcut un master în științe penale. Pe atunci mă atrăgea foarte mult ramura de drept penal.

În anul 2016 m-am angajat pe postul de „legal assistant” la societatea „Jercan, Gheorghe, Vlad” și Asociații, unde, deși nu eram încă avocat, am început să iau contact cu ceea ce presupune „viața adevărată de avocat”.

Când m-am angajat, nu eram sigură ce profesie vreau să urmez, dar pe măsură ce am început să lucrez și să interacționez în mod direct cu clienții, mi-am dat seama că profesia de avocat mi se potrivește.

Un aport foarte mare privind alegerea mea de a merge pe acest drum l-au avut, în mod evident, Cătălin, Ionuț și Lucian (partenerii societății) care m-au introdus în lumea avocaturii și m-au sprijinit să ajung profesionistul de astăzi. Cred cu adevărat că pe lângă dorința și implicarea fiecăruia dintre noi de a urma o anumită profesie, este foarte important să ai alături de tine persoane care să te susțină și să te ghideze în momentele în care ai nevoie.

3. CREZI CĂ ESTE IMPORTANT CA UN ABSOLVENT SAU CHIAR UN STUDENT SĂ LUCREZE PÂNĂ DEVINE AVOCAT?

Da, consider că este foarte important, și spun asta pentru că eu am resimțit lipsa practicii în domeniul juridic în momentul în care m-am angajat. În facultate nu am avut posibilitatea să fac stagii de practică, pentru că la acel moment erau foarte puține stagii oferite, iar când m-am angajat a trebuit să „recuperez” și să asimilez lucruri practice rapid, pe care, dacă aș fi avut ocazia să fac practică, aș fi putut să le cunosc deja.

Este esențial (și spun acest lucru tuturor studenților) să faci practică în timpul facultății și nu doar la societatea de avocatură, ci și la instanță și parchet, pentru a avea o viziune reală asupra a ceea ce presupune fiecare profesie, deoarece nu de puține ori, tinerii sunt dezamăgiți că profesiile juridice în România nu sunt așa cum sunt arătate în filmele americane.

Totodată, practica îi poate ajuta să-și dea seama dacă profesia de avocat li se potrivește sau nu.

4. CAT DE USOR ȚI-A FOST SĂ AJUNGI DE PE POZIȚIA DE “LEGAL ASSISTANCE” LA POZIȚIA DE “MANAGING  ASSOCIATE”?

Nu știu dacă aș putea să sumarizez în „ușor” sau „greu”. Din fiecare poziție pe care am deținut-o în cadrul societății, am încercat să iau tot ce ține mai bun din acel rol cu responsabilitățile aferente. În plus, „o poziție” este doar o recunoaștere a firmei pentru activitatea ta, poți face activități de un anumit fel fără ca titlul să releve acest lucru. Dar dacă firma simte nevoia să recunoască titlul tău, cred că atunci te afli în locul potrivit.

O carieră presupune mai multe etape profesionale la care o persoană ajunge pe perioada carierei sale, iar toate acestea se construiesc în timp, cu răbdare și perseverență. Ca în orice profesie, ca să poți ajunge într-o poziție de management, trebuie mai întâi să ne cunoaștem noi înșine ce presupune fiecare rol în parte, pentru a putea transmite mai departe celor pe care îi coordonăm valorile și responsabilitățile ce vin cu fiecare funcție.

Cel mai greu, dacă pot spune așa, este să înveți cum să dezvolți, organizezi, să rezolvi diverse probleme atât cu clienții cât și cu angajații, dar și să poți păstra „talentul” oferind în același timp sprijin continuu și îndrumare pentru cei pe care îi coordonezi.

Pentru a ajunge în poziția de Managing Associate, a trebuit mai întâi să învăț eu cum să-mi dezvolt anumite skill-uri precum răbdarea, abilitățile de comunicare, gestionarea timpului, flexibilitatea și capacitatea de adaptare la circumstanțe noi, de a învăța din greșeli, și totodată cum să fiu atentă la nevoile celor din jurul meu.

Recunosc că mereu mi-am dorit să fiu un lider și să pot inspira oameni. Am început să-mi construiesc acest drum încă de când ocupam poziția de „legal assistant”. Pentru că mai devreme vorbeam de cât de importantă este practica, am avut ocazia ca încă de atunci să pot lua studenți în practică și să îmi exersez skill-urile de manager. Ulterior, după ce am luat examenul de admitere în profesie și am început să avansez, am început să coordonez echipe de 1-2 avocați în diverse proiecte pe care le aveam de gestionat, ca mai apoi să coordonez o echipă de 5-6 persoane, formată din avocați stagiari și definitivi.

Drumul spre a fi un lider nu este unul ușor, pentru că înainte de a împărți sarcini și a finaliza cu succes anumite proiecte, este esențial să te adaptezi în funcție de nevoile celui care se află în subordinea ta și să îl poți inspira în așa fel încât să poți obține cele mai optime rezultate, iar în paralel să înveți constant să îți îmbunătățești abilitățile și să îți lărgești aria de expertiză.

Ceea ce mi-am dorit a fost să pot fi un model de urmat pentru cei din jurul meu și să pot contribui direct la dezvoltarea lor profesională, și indirect, la cea personală. În concluzie, aș considera un lider perfect pe cel care știe să facă tot ceea ce știi tu, dar te învață și pe tine, în scopul dezvoltării personale și a creșterii împreună a firmei.

5. CUM AU EVOLUAT ATRIBUȚIILE JOBULUI TĂU DE -A LUNGUL TIMPULUI?

Fiecare rol vine cu un grad de complexitate a lucrurilor, care crește constant de la o poziție la alta, lucru care, de altfel, este firesc.

Consider că fiecare funcție are un rol care va contribui substanțial la modul de gestionare a unor situații dificile, și aici mă refer atât la gestionarea clienților, cât și a angajaților. În principiu, odată cu creșterea responsabilităților crește și presiunea și stresul. Dacă în viața personală putem alege ce și cu cine comunicăm, în funcția profesională nu putem aplica același principiu.

În profesia noastră ne lovim zilnic de probleme, blocaje, care ne aduc presiune și stres, dar totodată ne pregătesc pentru a interveni asupra lor. Odată ce trecem prin anumite roluri, căpătăm experiență, iar problemele pe care trebuie să le gestionăm se transformă în situații, iar presiunea devine provocare, respectiv, provocarea de a găsi soluții eficiente pentru rezolvarea unor situații. Așadar, ceea ce am învățat de-a lungul rolurilor pe care le-am deținut până acum este că, indiferent cât de dificil ar fi, există o soluție pentru orice situație.

6. CUM ȚI-AI ALEGE ECHIPA? CE CALITĂȚI AI CĂUTA LA INTERVIURI LA CANDIDAȚI? CE AI EVITA?

Oamenii sunt cel mai important element în cadrul unui business, fiind cei pe care te poți baza atunci când ai cel mai mult nevoie și care fac lucrurile să fie posibile. Cel mai tentant este să cauți oameni „după chipul și asemănarea ta”, dar nu este neapărat ceva ușor sau de fiecare dată recomandabil.

Am căutat mereu ca oamenii din echipa mea să aibă cel puțin următoarele skill-uri, pe care le consider esențiale în prisma profesiei noastre: adaptabilitatea, creativitatea, managementul timpului, asumarea responsabilității, munca în echipă și, cel mai important, abilitățile de comunicare.

7. CE PARERE AI DESPRE OAMENII CARE PLEACĂ DIN FIRMĂ?

Fiecare dintre noi simțim la un moment dat că există riscul să ne plafonăm și atunci tindem să ne dorim ceva diferit. Din punctul meu de vedere, fiecare profesionist, fie că schimbă societatea de avocatură, domeniul de activitate sau chiar profesia (deseori), este important să pună în balanță care sunt avantajele și dezavantajele actualului loc de muncă și să căutăm la un viitor loc de muncă (viitoare profesie) care sunt avantajele în plus pe care le-ar oferi: dezvoltare profesională într-o altă arie de expertiză sau aprofundarea cunoștințelor dobândite la un nivel mai înalt, posibilitatea de avansare, precum și flexibilitatea.

De asemenea, nu cred că procedează bine oamenii care pleacă din motive emoționale, certuri cu colegii, managerii. O carieră e puțin asemănătoare cu o strategie militară, nu prea ar trebui să existe manevre justificate emoțional.

Nu de puține ori, mulți tineri pleacă din diverse societăți de avocatură din motive precum cele de mai sus fără să aibă vreo viziune despre ce înseamnă să fii independent sau ce înseamnă să ai/conduci o societate, doar din considerentul că nu își doresc să aibă un superior, ori pentru că își doresc să avanseze rapid, dar fără a depune eforturi mari în acest sens. Cred cumva că aceste decizii sunt greșite. Este important ca atunci când dorim să ne schimbăm colaboratorul să alegem locul care ne poate ajuta cel mai mult la dezvoltarea carierei, dar și la dezvoltarea personală. Pentru a fi un bun profesionist consider că pe lângă cunoștințele și know-how-ul dobândit în profesie, un rol foarte important îl are și dezvoltarea noastră personală.

Deci, consider că pentru aproape fiecare avocat există un moment în care poate alege alta societate sau mod de exercitare a profesiei, dar acestea trebuie alese și cântărite foarte bine, întocmai ca o veritabilă decizie de afaceri, cunoscând și înțelegând piața.

8. CE RAMURĂ DE DREPT TE FASCINEAZĂ ȘI TE PROVOACĂ CEL MAI MULT? DE CE?

Dreptul comercial, și în principal dreptul maritim. Deși avem ieșire la Marea Neagră, din nefericire nu avem o jurisprudență sau expertiză foarte bine dezvoltată pe partea de drept maritim. Ceea ce este fascinant la acest domeniu este faptul că combină foarte multe ramuri de drept precum: drept civil, English law, drept internațional privat, dreptul comerțului internațional, procedurile judiciare și arbitrale, precum și alte reglementări internaționale. Pe lângă acestea, trebuie să te familiarizezi și cu dreptul maritim din perspectiva dreptului și jurisprudenței din Marea Britanie, care este punct de referință în soluționarea unor spețe ce implică noțiuni de drept maritim.

9. CE ÎNSEAMNĂ SĂ “GRESEȘTI” CA AVOCAT? CARE SUNT CONSECINTELE, CINE AR PUTEA PLĂTI PENTRU ASTA?

Poți greși din mai multe perspective, respectiv față de clienții tăi sau față de subordonații tăi. Cel mai important lucru, cu privire la ambele perspective, este să învățăm să ne asumăm greșelile și să nu le mai repetăm în viitor.

Față de clienții noștri putem greși prin adoptarea unei strategii care nu este potrivită acestora și care poate duce la consecințe negative din punct de vedere economic. În mod evident, atunci când ești avocat independent, consecințele sunt asumate de către tine, dar când lucrezi în cadrul unei societăți de avocatură, „vinovat” va fi considerat mereu managerul sau partenerul care este responsabil de acel client. Consecința cea mai gravă a unei greșeli este pierderea acelui client.

Independent de asta, consider că fiecare dintre noi, dacă greșim, trebuie să încercăm mereu să găsim o soluție pentru a diminua consecințele negative. În ceea ce privește greșelile față de subordonați, una dintre cele mai importante, aș putea spune, este aceea în care, în calitate de manager, nu ești atent la nevoile acestora, iar consecința directă este ca aceștia să părăsească echipa.

10. CE AI ALEGE: UN BIROU MAI FRUMOS SAU NIȘTE COLEGI ÎNTRE CARE SĂ TE SIMȚI MAI BINE?

Aș putea spune că am capacitatea să-mi fac mediul în care lucrez frumos, și deși este foarte important să ai un birou frumos, acesta din urmă se poate obține mai ușor decât o echipă cu colegi în care să te simți bine. Un birou frumos poate reprezenta o confirmare a aptitudinilor profesionale, dar niște colegi între care să te simți bine poate reprezenta o șansă să ți le dezvolți.

11. CARE CREZI CĂ ESTE FINALITATEA PRINCIPIULUI “AVOCATULUI DE SUCCES”?

Notiunea de „succes” este relativă, iar pentru fiecare persoană înseamnă ceva diferit. Pentru mine, succesul are două perspective: cea profesională, în care să dobândesc experiența, să mă mai specializez în domeniile care îmi plac și să-mi pun amprenta profesională în evoluția altor persoane, iar personal, să învăț cum îmi pot face viața mai frumoasă prin prisma fiecărui lucru pe care îl fac. Nu pot însă neglija ceea ce ne caracterizează pe toți, respectiv, dorința de validare a evoluției profesionale, a strategiilor adoptate și – ideal ar fi – recunoștința clienților.

12. CUM AI VEDEA TU CĂ POATE EVOLUA ROMÂNIA ȘI BUCUREȘTIUL ÎN CATEGORIA DE “AVOCATURĂ DE BUSINESS” ÎN URMATORII ANI?

Ținând cont că mediul de afaceri este într-o continuă dezvoltare, cred că avocatura în viitor va avea mai multe ramuri nișate. În mod evident, este foarte important ca avocați să deținem cunoștințe din toate domeniile, însă la un moment dat, va exista o necesitate de specializare pe un anumit domeniu pentru a putea răspunde în mod eficient nevoilor clienților noștri.

Totodată, cred că vor apărea mai multe societăți de avocatură de tip „boutique” care vor fi preferate de marile corporații pentru anumite domenii specializate, dar și de societățile mai mici, în raport de faptul că pot răspunde într-un timp optim, în funcție de obiectul de activitate sau ramura în care intervine necesitatea de consultanță.