Anul 2020 a venit cu soluții foarte bune în multe arii de practică ale CLO

Cum a arătat anul 2020 pentru CLO, cum v-ați adaptat la pandemie?

Pentru CLO anul 2020 a fost un an de referință, în care ne-am consolidat echipa de avocați, ne-am diversificat portofoliul de clienți și am extins aria serviciilor juridice acordate clienților noștri. De asemenea, acest an a fost marcat de soluții favorabile pentru echipa CLO, cu precădere în domeniul litigiilor de drept administrativ, litigiilor penale, precum și în cele de concurență.

Desigur, anul 2020 a reprezentat un an cu multe provocări în toate domeniile de activitate, situație generată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 la nivel mondial. În acest context și avocatura a trebuit să se adapteze la noua realitate, adaptabilitatea avocaților fiind cea care a făcut diferența în domeniul nostru.

În ce ne privește, încă din luna martie am luat în cadrul CLO măsuri rapide de trecere a muncii în sistem remote, implementând un sistem eficient de lucru la distanță. Desigur că în litigiile care au primit termene de judecată și în perioada stării de urgență – cu precădere cele din domeniul dreptului penal – am asigurat reprezentarea clienților noștri, luându-ne toate măsurile de protecție.

Am încercat, pe cât posibil, ca partenerii noștri să nu simtă vreo schimbare în relația cu noi generată de această situație excepțională, astfel încât am investit în tehnologie, pentru a păstra contactul cu aceștia în condiții de confidențialitate.

Care au fost proiectele fanion? Din ce domenii au provenit principalele mandate?

Anul 2020 a venit cu soluții foarte bune în multe arii de practică ale CLO. Departamentul de drept penal a obținut soluții de achitare în dosare de rezonanță, soluții de clasare față de actori importanți care activează pe piața din România etc.

În domeniul litigiilor administrative, am reușit cu succes să obținem soluții favorabile clienților pe care îi reprezentăm, iar departamentul de concurență al CLO a asistat un client care activează pe piața din România față de care procedurile de investigare demarate de către Consiliul Concurenței au fost închise încă din etapa investigației.

A fost un an bun din acest punct de vedere, rezultatele arătând profesionalismul echipei CLO. De asemenea, mandatele au venit în principal din domeniul dreptului administrativ, dreptului penal, domeniul concurenței și proprietății intelectuale, dreptul mediului și real estate.

Cum vedeți rolul femeii în industria juridică din România?

Apreciez că trebuie, în orice domeniu, să existe egalitate între bărbați și femei, inclusiv în domeniul juridic, trebuind a fi pus accentul pe calitățile umane și profesionale ale fiecărei persoane, iar nu pe diferențierea dintre sexe.

În avocatură, dacă la început această activitate era rezervată tradițional domnilor, în perioada contemporană și doamnele au dovedit, cu succes, faptul că pot îmbrățișa această profesie nobilă, făcând performanță.

Și în cadrul CLO, efectivele sunt dominate de doamne, inclusiv în cadrul structurii de conducere a societății, situație pe care o regăsim în multe societăți de avocatură, aspect care reflectă rolul esențial pe care îl au doamnele în avocatură.

Ce impact au avut transformările din sistemul educațional asupra școlii juridice românești?

Impactul generat de pandemie a fost major în învățământ, pornind de la ciclul preșcolar și încheind cu activitatea desfășurată în mediul universitar. Tot procesul de învățare a fost și este încă trecut exclusiv în mediul on-line, aspect care a presupus adaptarea unei noi modalități de învățământ, altul decât cel tradițional din sala de clasă. Această situație a impactat în rândul elevilor și studenților, în special la nivel psihologic, însă, prin intermediul platformelor de învățare la distanță, am reușit să păstrăm contactul cu studenții noștri. Și din perspectiva cadrelor didactice a fost o provocare, însă dorința de a călăuzi elevii/studenții în tainele învățăturii a fost mai puternică decât dificultățile generate de trecerea în sistem on-line.

Sperăm ca situația să revină, în viitorul apropiat, la normalitate și să permită reîntoarcerea în sălile de clasă.

Avocatura din România trece printr-o mare încercare din cauza pandemiei SARS-CoV-2. În ce zone a fost afectată cel mai mult avocatura?

Cu siguranță toate sectoarele de activitate au fost schimbate de răspândirea noului coronavirus, fiind necesare măsuri imediate prin care business-urile să își continue activitatea, pe cât posibil, în parametri normali.

Poate cel mai afectat sector de activitate a fost cel din industria HoReCa, care a avut de înfruntat măsuri deosebit de restrictive, multe dintre societățile din acest domeniu fiind nevoite să opereze restructurări de personal sau chiar să își închidă definitiv activitatea. Apreciez că domeniul juridic nu a fost foarte afectat de această pandemie, o eventuală scădere pe zona de litigii fiind compensată de activitatea din domeniul consultanței care a prosperat inclusiv în perioada stării de urgență.

”În cadrul CLO, efectivele sunt dominate de doamne, inclusiv în cadrul structurii de conducere a societății, situație pe care o regăsim în multe case de avocatură, aspect care reflectă rolul esețial pe care îl au doamnele în avocatură.