Antreprenorii romani, nemultumiti de finantarea dificila si de mediul de impozitare

Imaginea negativa a esecului in afaceri in Romania, dar si mediului economic dificil sunt percepute ca obstacole importante de catre antreprenori, iar acestia nu dispun de informatii relevante in legatura cu sursele de finantare, organizatiile care sprijina antreprenoriatul si programele de educatie destinate lor, sunt concluziile primei editii a  Barometrului perceptiei asupra mediului antreprenorial romanesc – Antreprenorii vorbesc, lansat de Ernst & Young.

92% dintre respondenti considera ca finantarea este dificila pentru tinerii intreprinzatori. Cifrele arata clar cat de dificil se obtine finantare in Romania pentru un start-up sau pentru o companie intr-o faza mai avansata de dezvoltare. Intreprinzatorii romani cred ca fondurile europene (63%) si imprumuturile bancare (52%) ar avea cel mai mare impact pentru sprijinul antreprenoriatului in urmatorii trei ani.

In ceea ce priveste mediul de reglementare si impozitare – doar 36% dintre antreprenori cred ca Romania ofera o legislatie eficienta pentru inceperea unei afaceri, comparativ cu 51% dintre antreprenorii din UE. In ceea ce priveste impozitele si stimulentele fiscale pentru start-up-uri, raspunsurile arata ca acestea sunt destul de putine. Cu toate acestea, start-up-urile ar putea beneficia de stimulente fiscale care nu sunt in mod special dedicate lor, precum deducerile suplimentare pentru cheltuielile de cercetare si dezvoltare – recent majorate de la 20% la 50%.

Chiar daca 50% dintre respondenti sunt de parere ca societatea si cultura romaneasca sunt incurajatoare pentru ei, raspunsurile lor privind modul in care este perceput esecul in afaceri de catre mediul de afaceri si societate in ansamblu nu sunt deloc incurajatoare: doar 12% au raspuns ca esecul este perceput ca o oportunitate de invatare, in timp ce 32% considera ca este un obstacol pentru viitoarele proiecte de afaceri iar 24% il considera un indicator al lipsei competentelor.

Amploarea acestor raspunsuri arata ca Romania este inca departe de a deveni o societate care acorda sprijin antreprenorilor, indicand o tendinta de descurajare pentru asumarea riscului in start-up-uri.

Imbunatatirea comunicarii privind succesul antreprenorilor si promovarea oportunitatilor de cariera si dezvoltare personala oferite de antreprenoriat sunt actiunile percepute a avea cel mai mare impact asupra imbunatatirii culturii antreprenoriale in urmatorii trei ani.

Barometrul mai arata ca, in Romania, doar 53,3% dintre antreprenori sunt absolventi de liceu sau de facultate, in timp ce in SUA, 95,1% dintre detinatorii de intreprinderi mici au cel putin studii superioare. Totusi, incepand cu anul scolar 2010-2011, educatia antreprenoriala a fost introdusa in licee, fapt ce va creste gradul de constientizare a antreprenoriatului in randul adolescentilor, ca alternativa de cariera.

In plus, contextul economic actual, cu locuri de munca mai putine si instabile, a condus la o schimbare a perceptiei traditionale asupra carierei ideale, care valorizeaza stabilitatea, catre una favorabila antreprenoriatului.

Barometrul Antreprenorii Vorbesc analizeaza perceptiile a 95 de antreprenori locali, care au raspuns chestionarului Ernst & Young, in perioada 1 iunie – 15 august 2012, dar si cele exprimate in cadrul interviurilor directe realizate cu 12 cunoscuti antreprenori romani.