După cum nu se numără nici deal-urile, nici pipeline-urile în avocatura românească. Axioma pare zdruncinată de pe soclul său intangibil anul acesta, după mult timp în care se ascundea cum putea mai bine în comunicate de PR.
„A fost un an bun“, spun aproape la unison partenerii din avocatura de business din România. „A fost și mai este“, își fac curaj, având certitudinea că de la închiderea ediţiei The Times / Legal Innovation (12 decembrie) și până la finalul anului mai au loc câteva closing-uri.
În fapt, plaja de profit acum se formează, în ultimele două luni, când vin încasările din urmă, se emit facturile finale, se ajustează marjele.
Impresia generală este că într-adevăr a fost un an bun. În ciuda frământărilor interne, legislative, sociale, în ciuda fricii multor funcţionari publici de a semna acte simple, care altădată treceau de „la mapă“ la implementare ca InterRegio prin gară la Mizil. Sau poate tocmai datorită acestor frământări…
Avocaţii, în special cei de litigii, mănâncă o pâine bună în anii de convulsii. Pentru că acestea generează conflicte, lumea pare mai puţin dispusă să asculte și partea adversă și managerii bat cu pumnul în masă spunând că evident au dreptate și că trebuie să o câștige în instanţă, cu „celeritate“ – cuvânt vedetă în 2017 – și irevocabil. Și uite-așa, onorariile de succes capătă fundiţă și se așază cuminţi sub bradul acestui Crăciun de care ne mai desparte doar puţin timp.
Pe de altă parte, avocaţii de consultanţă au și ei motive de bucurie. Chiar dacă investiţiile străine directe în economia românească au scăzut, proiecte mari au fost. În special în bulele cvasi-speculative imobiliare, dar și de retail, fuziuni și achiziţii. Ceea ce înseamnă că mult-blamata economie românească, la adăpostul celei mai mari creșteri din Uniunea Europeană, respiră încă bine aer de schimbare.
Nu fac parte din tagma cântătorilor de prohod doar pentru că e la modă să fii rău, e trendy să spui că gri-ul e de fapt negru deghizat, iar albastrul situaţiei este de fapt un blue-navy fără nuanţe.
Pentru noi, publisherii acestei reviste și organizatorii acestei Gale de care îmi doresc din tot sufletul să vă bucuraţi, punctual, 2017 a fost un an al Descoperirii. Am căutat să evit cuvântul „mirare“, dar vă rog să îi sesizaţi reflexiile în „descoperire“. Asta pentru că, intern și extern, am gestionat două relaţii de business profitabile. Intern, am descoperit cu…mirare firme și forme de avocatură despre care nu știam că sunt atât de închegate, de solide pe nișele pe care și le-au asumat și în care practică Excelenţa. Societăţi de 10-20 avocaţi, haideţi să le spunem medii de dragul jocului, deși ele sunt mai degrabă medii spre mari în contextul pieţei românești, își fac loc nu doar în portofoliile clienţilor importanţi din economia românească, în agenda zilnică a liderilor din business, dar și în directoarele internaţionale. Am spus-o și o repet, fără dorinţa de a fi profet nici în ţara mea și nici într-a altora, ceasloave gen Chambers și Legal 500 mie personal mi se par un model de business pe ducă, desuet, inadaptat prezentului. Perimat – sesizaţi ce aproape sună „perimat“ de „premiat“? –, incapabil de a se reinventa. Speculează încă dorinţa de afirmare a pieţelor emergente și inerţia firmelor-uriași, a Magic Circle de exemplu. Rigide, neprietenoase cu mediul online, fără explicaţii în faţa noului val de companii care nu se regăsesc în paginile lor, deși realizările și inovaţia le dau dreptul să fie acolo, directoarele rămân un „statement“ doar pentru că nimeni nu se deranjează să le spună că nu mai sunt decât asta. Când prima companie-lider în avocatura europeană va trage un semnal și va dispărea fie și pentru un an din pagini, efectul de domino va fi vizibil spre devastator, iar praful se va așeza pe cotoarele cărţilor din sălile de conferinţă. E în logica firească a lucrurilor, un model de business dispare, altul îi ia locul. Unul bazat pe cercetare reală, pe deal-uri analizate în profunzime, receptori conectaţi indisolubil la piaţă, prin oameni, jurnaliști, editori, researcheri care trăiesc și iau pulsul intern, nu prin telefoane date de la mii de kilometri distanţă.
Extern, am descoperit și o faceţi și dumneavoastră analizând această revistă, un partener demn de încredere. Raconteur. Publisherul The Times / Legal -Innovation ne face să simţim că suntem pe o stradă cu dublu sens al comunicării, nu cu sens unic și cu semafoare roșii la fiecare sută de metri – mile englezești, mă scuzaţi – ca anul trecut. Ne-am asigurat contractual ani buni de liniste, de construcţie.
Paradoxal, vedem împreună printr-un telescop nu prezentul, ci lumina unor acţiuni care au avut loc acum mult timp și pe care azi ajungem să le conștientizăm.