Ana-Maria Baciu: Toate cheltuielile companiilor farmaceutice trebuie declarate la minister si ANMDM

Toate activitatile de sponsorizare, precum si orice alte cheltuieli suportate pentru medici, asistenti medicali sau organizatii profesionale din domeniul sanatatii trebuie sa fie declarate la Ministerul Sanatatii si Agentia Nationala a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), a precizat, la evenimentul Pharma Marketing Conference, Ana-Maria Baciu (foto), partener NNDKP.

Avocata a discutat, in cadrul acestui eveniment, despre provocarile si limitele legale ale promovarii medicamentelor. Abordand cele mai relevante aspecte juridice legate de publicitatea medicamentelor pentru publicul larg, Ana-Maria a adus in atentie regulile publicitatii prin Internet, programele de reduceri pentru coplata sau conditiile in care este permisa promovarea legala a medicamentelor. De exemplu, companiile farmaceutice nu au voie sa distribuie direct medicamente catre publicul larg in scop publicitar, iar Ministerul Sanatatii si Familiei poate autoriza acest gen de distribuire doar in cazuri speciale. De asemenea, ANMDM trebuie sa aprobe materialele publicitare ce promoveaza medicamentele eliberate fara prescriptie medicala, dar interzice promovarea in cazul celor care necesita retete, care contin stupefiante sau al celor eliberate in sistemul asigurarilor de sanatate. De asemenea, legislatia nu permite promovarea medicamentelor prin retelele sociale.

Referindu-se la publicitatea adresata profesionistilor din domeniul medical (medici si asistente, farmacisti), Ana-Maria a subliniat conditiile in care acestia pot primi sponsorizari si pot participa la evenimente medicale, reguli privind publicitatea prin Internet, categorii de materiale promotionale supuse aprobarii ANMDM. De exemplu, materialele publicitare destinate profesionistilor din domeniu nu au nevoie de aprobare prealabila, indiferent daca medicamentele se elibereaza cu sau fara prescriptie medicala. In schimb, materialele educationale se supun aprobarii prealabile a ANMDM. In toate cazurile, detinatorii de autorizatie de punere pe piata trebuie sa pastreze materialele publicitare minimum trei ani.

“Pe o piata dinamica si cu foarte multe reglementari, noua ordonanta de urgenta din acest an aduce o serie de noi aspecte legale ce trebuie avute in vedere de companii in strategiile de promovare. Printre acestea, este esential ca toate activitatile de sponsorizare, precum si orice alte cheltuieli suportate pentru medici, asistenti medicali, organizatii profesionale din domeniul sanatatii sa fie declarate la Ministerul Sanatatii si ANMDM”, a precizat Ana-Maria Baciu, adaugand ca “toate companiile farmaceutice sunt responsabile in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale, chiar si in cazul concesionarii catre terte parti. In cazul nerespectarii legislatiei in vigoare cu privire la promovarea medicamentelor, sanctiunile variaza de la amenzi si pana la suspendarea sau chiar retragerea autorizatiilor de punere pe piata”.

Aflat la prima editie, evenimentul Pharma Marketing Conference a abordat teme de interes pentru producatorii si distribuitorii de medicamente, dar si pentru consultantii din domeniu, precum: modalitati de comunicare multi-channel, provocarile si avantajele unei comunicari unitare pentru producatorii de generice, tendinte in publicitate si efectele digitalizarii comunicarii pentru piata produselor farmaceutice, etc.

Organizata de Evensys, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata organizarii de evenimente din Romania, conferinta a reunit 20 de vorbitori din randul specialistilor in comunicare si publicitate, dar si ai consultantilor de strategie si promovare, atat din agentii, cat si din asociatii sau companii din domeniul farmaceutic si medical.

Cu o echipa de cinci avocati specializati, practica de farmaceutice si domeniul sanatatii din cadrul NNDKP s-a dezvoltat considerabil in ultimii opt ani, oferind asistenta juridica in legatura cu toate aspectele comerciale si de reglementare, inclusiv privind contracte de distributie de medicamente, dispozitive medicale si suplimente alimentare, procesul de notificare si/sau aprobare de catre autoritati competente in domeniu a comercializarii acestor produse in Romania, dar si aspecte de marketing / publicitate, claw-back, stabilirea preturilor sau studii clinice interventionale sau observationale. Printre clientii practicii se numara producatori si distribuitori de produse farmaceutice, companii ce ofera servicii de sanatate, laboratoare si producatori de echipamente medicale.