A fost promulgata legea privind obtinerea datelor de trafic si localizare doar pentru „temeiuri justificate”

Presedintele Klaus Iohannis a promulgat legea pentru aprobarea OUG nr.82/2014, care presupune faptul ca organele de urmarire penala pot solicita date de trafic si localizare, doar in cazul in care exista „temeiuri justificate” pentru a se crede ca datele solicitate constituie probe.

Seful statului a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, se arata intr-un comunicat de presa emis de Administratia Prezidentiala.

Camera Deputatilor a adoptat actul normativ la inceputul lunii aprilie, in forma votata la mijlocul lunii martie de Comisia juridica.

Reprezentantii Comisiei au hotarat ca obtinerea datelor de trafic si de localizare, prelucrare de furnizorii de retele publice de comunicatii, sa respecte o serie de criterii, printre care si existenta unor asa numite „temeiuri justificate pentru a se crede ca datele solicitate constituie probe”.

Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Livia Stanciu, a criticat adoptarea sintagmei „temeiuri justificate„ in Comisie: „Din punctul nostru de vedere era suficienta existenta temeiurilor, pentru ca in multe alte dispozitii ale Codului de procedura penala nu veti gasi o sintagma similara celei care a fost adoptata (temeiuri justificate-n.r.) el nu modifica cu nimic. Judecatorului, atunci cand face analiza, ii era suficienta sintagma exista temeiuri”, a declarat presedintele ICCJ.

Deputatii din Comisia Juridica au exstins sfera infractiunilor la care acest articol face parte, incluzand si operatiuniule cu „produse susceptibile de a avea efecte psihoactive asemanatoare celor determinate de substantele si produsele stupefiate sau psihotrope.”

Asadar, in varianta adoptata de catre deputati, organele de urmarire penala, cu autorizarea judecatorului de drepturi si libertati, pot solicita date de trafic si de localizare daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii: „exista o suspiciune rezonabila cu privire la savarsirea unei infractiuni dintre cele prevazute la art.139 alin.(2) sau a unei infractiuni de concurenta neloiala, de evadare, de fals in inscrisuri, infractiuni privind nerespectarea regimului armelor, munitiilor, materialelor nucleare si al materiilor explozive, a unei infractiuni privind nerespectarea dispozitiilor privind introducerea in tara de deseuri si reziduuri, a unei infractiuni privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc ori a unei infractiuni privind regimul juridic al precursorilor de droguri si infractiuni referitoare la operatiuni cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive asemanatoare celor determinate de substantele si produsele stupefiante sau psihotrope si daca exista temeiuri justificate pentru a se crede ca datele solicitate constituie probe.”

 

Desi Senatul se decisese la o durata maxima a controlului judiciar pe o perioada de trei ani, deputatii au stabilit ca aceasta va fi de cinci ani.

Legea a fost adoptata cu 215 voturi „pentru’” si o abtinere, Camera Deputatilor fiind forul decizional.