A fi sau a nu fi digital(izat)? | Interviu cu Selena Stan, Co-Founder FIDASoft Automation

Selena Stan este avocat in Baroul Bucuresti cu o experienta de peste 10 ani in domeniul M&A (fuziuni si achizitii). Pe fondul pasiunii pentru modernizare si digitalizare, Selena s-a implicat in ultimii ani in proiecte IT prin consilierea societatilor care activeaza in acest domeniu, prin infiintarea unui start-up (FIDASoft Automation SRL) alaturi de Florin Dobre, partenerul din firma de avocatura FIDASmart si prin ocuparea pozitiei de co-administrator in cadrul High-Tech Systems & Software SRL, o societate cu traditie in industria IT din Romania.

A fi sau a nu fi digital(izat)?

Av. Selena Stan: Din cate am observat din perspectiva de avocat, dar si din pozitia de co-administrator intr-o companie IT, firmele active pe piata din Romania sunt constiente de importanta digitalizarii activitatilor pentru cresterea gradului de eficienta si de precizie in executarea anumitor activitati – de la gestiunea activitatilor de contractare (aprobarea documentatiei contractuale, semnarea prin mijloace electronice, organizarea online a arhivei documentare) pana la urmarirea executiei, facturare si incasare. Modalitatea in care companiile aleg sa implementeze solutii digitale difera in functie de dimensiune si resurse financiare – cu o preferinta mai pronuntata a companiilor mari sau multinationale pentru solutii personalizate si cu o raspandire mai puternica intre societatile mici si mijlocii a solutiilor web-based sau cu instalare locala pe baza de licenta.

Digitalizarea activitatilor juridice (Legal Tech) este un fenomen relativ recent in Romania, in mod traditional aceste activitati fiind considerate drept activitati “inovative”, cu un grad scazut de repetivitate si cu un necesar ridicat de apreciere de la caz la caz prin interventia unui factor uman. Aceasta perceptie a inceput sa se modifice in ultimii ani; astfel, a devenit tot mai evident ca activitatile juridice cunosc elemente de repetitivitate, de organizare, de cercetare, care pot beneficia semnificativ de pe urma dezvoltarilor in materie de management al documentelor si inteligenta artificiala.

Cum percepe un profesionist al dreptului impactul noilor tehnologii asupra domeniului juridic?

Av. Selena Stan: Digitalizarea activitatilor juridice nu presupune – cel putin nu la acest moment – inlocuirea elementului uman. Solutiile digitale disponibile complementeaza activitatile desfasurate de profesionistii din domeniul juridic. De exemplu, un sistem inteligent de gestiune a documentelor imi permite sa emit un document rapid, fara erori umane iminente si cu utilizarea unui personal mai putin calificat. In acest fel pot orienta personalul cu experienta catre activitati care aduc o valoare adaugata actului juridic – analiza, training continuu, managementul relatiilor umane, inovatie in gandirea juridica. De asemenea, orice software care permite pastrarea unei evidente organizate (precisa, dar totodata flexibila, usor de accesat si editat) a informatiilor si documentelor este un mare plus pentru orice societate. Chiar daca astfel de produse software se ocupa de anumite activitati desfasurate in mod traditional de consilieri juridici sau avocati, rezultatul final este unui net superior: tehnologia preia din sarcina profesionistilor niste activitati care necesita o atentie foarte mare si un timp indelungat de prelucrare, iar profesionistii se pot concentra pe activitati de creatie si de relationare interumana. Personal, consider ca activitatile din urma stau la baza profesiei de avocat, iar tehnologia se dovedeste astfel un aliat pretios in castigarea timpului necesar pentru aprofundarea acestora.

Sa intelegem ca FIDASmart face parte din “noul val”, al avocatilor care apreciaza rolul pozitiv al tehnologiei asupra profesiilor juridice?

Av. Selena Stan: Cu siguranta da. La nivelul firmei de avocatura am decis inca de la infiintare sa ne implicam in orice oportunitate legata de domeniul IT – de la oferirea de consiliere juridica catre societati active in domeniu, pana la implicarea financiara si, in limita competentelor detinute, implicarea manageriala in proiecte IT de interes. Astfel a aparut acum doi ani ideea unui software de gestiune a documentelor repetitive, idee care a parcurs drumul de la idee la implementare intr-o solutie software moderna si prietenoasa – FIDASoft. Tot in aceeasi perioada, pe fondul intrarii in vigoare a Regulamentului European privind Protectia Datelor cu Caracter Personal, am fost alaturi de High-Tech Systems & Software in realizarea unei aplicatii pentru gestiunea eficienta si sigura, la nivelul fiecarei societati, a registrului privind prelucrarile de date cu caracter personal – DataKlas GDPR. Doi ani mai tarziu, putem spune ca eforturile noastre de promovare a unor solutii din sfera Legal Tech au capatat contur si au fost deja imbratisate de clienti care au apreciat utilitatea acestor aplicatii. Incurajam cu tarie orice profesionist al dreptului sa urmeze calea digitalizarii – fie din postura de beneficiar al noilor tehnologii, fie din postura de participant activ la crearea si incurajarea utilizarii acestora pe scara larga.