A fi sau a nu fi digital(izat)? (III) | Interviu cu Selena Stan, Co-Founder FIDASoft Automation

Selena Stan este avocat in Baroul Bucuresti cu o experienta de peste 10 ani in domeniul M&A (fuziuni si achizitii). Pe fondul pasiunii pentru modernizare si digitalizare, Selena s-a implicat in ultimii ani in proiecte IT prin consilierea societatilor care activeaza in acest domeniu, prin infiintarea unui start-up (FIDASoft Automation SRL) alaturi de Florin Dobre, partenerul din firma de avocatura FIDASmart si prin ocuparea pozitiei de co-administrator in cadrul High-Tech Systems & Software SRL, o societate cu traditie in industria IT din Romania.

Cum resimtiti impactul digitalizarii asupra pietei de M&A (fuziuni si achizitii)?

O tranzactie M&A este altcatuita din mai multe etape, de la primele tatonari (traduse in oferte neangajante), la analiza aprofundata (“due diligence”), la negocierea contractuala si, dupa caz, la indeplinirea conditiilor necesare pentru finalizarea cu succes a tranzactiei (aprobari, restructurari etc.).

Etapa din M&A cel mai puternic impactata de dezvoltarile in domeniul IT o reprezinta etapa de due diligence. Un prim pas s-a produs in anii 2000 cand am asistat la trecerea de la camere de date clasice, cu documente prezentate in format fizic, la camere de date virtuale. Astazi companiile utilizeaza camere de date virtuale intr-o proportie covarsitoare – de la sisteme sofisticate oferite de furnizori specializati, la sisteme accesibile publicului larg precum Dropbox si Google Drive.

In ultimii ani s-a mers mai departe si s-au dezvoltat programe software care preiau o parte din atributiile actorilor implicati in procesul de due diligence (avocati, contabili si consultanti financiari si fiscali). Astfel, exista programe care analizeaza (cu ajutorul RPA sau AI) informatia disponibila in camera de date si transmit mai departe concluzii care permit concentrarea atentiei pe anumite documente, realizarea rapida a conexiunilor intre documente, realizarea unor rapoarte complete intr-un timp mai scurt etc.

Cum credeti ca va arata un proces de M&A in 10 ani? Vor inlocui robotii avocatii in negocierea tranzactiei?

Avand in vedere viteza cu care evolueaza tehnologia si tendinta tot mai pronuntata de utilizare a noilor tehnologii in business, nu este exclus ca intr-un viitor nu foarte indepartat sa asistam la tranzactii de M&A in care analiza due diligence, redactarea documentatiei si negocierea tranzactiei sa fie lasate in seama unor roboti. In acest moment exista o promovare sustinuta a eficientei revizuirii unui contract de catre roboti si se inregistreaza situatii in care o parte intr-o negociere este o fiinta umana si cealalta parte este reprezentata de inteligenta artificiala.

Deja am vazut cum in alte domenii confruntarea om – robot s-a finalizat cu o infrangere pentru partea umana. Unul dintre primele exemple mediatizate vine din lumea sahului, unde in urma cu mai bine de 23 ani asistam la infrangerea lui Kasparov de catre computerul IBM – Deep Blue. Daca in lumea sporturilor lipsa de precizie si erorile umane inevitabile dau farmec jocului si sunt apreciate pentru ca permit inregistrarea unor rezultate neasteptate, in mediul de afaceri tocmai riscul acestor erori ar putea grabi adoptarea inteligentei articificiale in detrimentul profesionistilor “in carne si oase”.

Cum priviti viitorul M&A din perspectiva firmelor care vor trece cu bine peste perioada actuala?

Din ultimele estimari, este foarte posibil sa asistam la o noua criza la nivel global ca urmare a situatiei generate de pandemia COVID-19. Numai in SUA exista voci care vorbesc de un cost al pandemiei de 16 trilioane (!) USD. Bineinteles, ca o astfel de situatie va impacta si piata M&A si vom asista, pe de o parte, la mai multe tranzactii de vanzare a unor afaceri in dificultate si, pe de alta parte, la cresterea interesului pentru companii active in domeniul digital, in domeniul farmaceutic si al serviciilor medicale.

Masurile de distantare sociala vor favoriza implementarea accelerata a unor procese si programe care asigura realizarea activitatii de birou de la distanta si chiar desfasurarea vietii de zi-cu-zi cu o interactiune umana tot mai redusa (e.g. platformele de vanzari online, aplicatiile de livrari produse din supermarket sau din restaurante etc.). Prin urmare, autorii unor astfel de platforme si aplicatii se pot numara printre castigatorii situatiei create de pandemie si pot face obiectul viitoarele mari tranzactii de M&A.