Asociatia „Societatea Avocatilor din Bucuresti” a lansat invitatia pentru avocați de a propune amendamente la proiectul privind Codul deontologic al avocatului român, printr-un comunicat de presa afisat si pe site-ul UNBR.
Codul deontologic al avocatului roman contine 10 mari categorii, printre care regasim Identitatea profesională și misiunea avocatului, Principiile profesiei de avocat, Relațiile avocaților cu clienții etc.
Mai jos, afisam partea care tine de Publicitate si comunicare cu mass-media.
Publicitatea
Termenul „Publicitate” se refera la orice forma de prezentare a activitatii si serviciilor avocatiale, in scopul promovarii acestora in fata publicului.
Publicitatea nu include comunicarile facute de avocat, in virtutea libertatii sale de exprimare si in scopul apararii intereselor clientului ori a participarii avocatului la o dezbatere cu privire la chestiuni de interes public.
Avocatul este autorizat sa informeze publicul asupra serviciilor pe care le ofera, sub conditia ca informatia sa fie fidela, obiectiva si veridica si sa respecte principiile esentiale ale profesiei, reglementarile profesionale si regulile unei concurente loiale si oneste.
Publicitatea unui avocat sau a unei societati de avocatura, indiferent de media utilizata – in presa, radio, televiziune, platforme online, prin comunicare electronica ori prin alt mijloc – este autorizata in masura in care nu contine informatii false ori care ar putea induce publicul in eroare sau ar afecta imaginea profesiei ori reputatia colegilor.
Orice informatii ori imagini transmise prin comunicari facute de avocat trebuie sa corespunda unor criterii obiective de verificare a veridicitatii.
Comunicarile avocatului nu pot contine:
1. garantia rezultatului;
2. mentiuni comparative si denigratoare;
3. orice referire la functii sau activitati care nu au legatura cu exercitarea profesiei de avocat, precum si orice referire la rolurile jurisdictionale ori in cadrul altor autoritati publice;
3. mentiuni privind rezultatele obtinute, numarul de dosare, cifra sa de afaceri sau procentajul sau de succes.
In promovarea serviciilor sale, avocatul nu se poate foloside notorietatea clientului sau. Avocatul poate mentiona identitatea clientului in comunicarile sale, cu conditia sa fie in interesul clientului si sa aiba acordul acestuia.
Avocatul care mentioneaza onorarii, in comunicarile sale, trebuie sa o faca in mod explicit si clar.
Relatia avocatului cu mass media
In relatia cu mass media, avocatul beneficiaza de toate garantiile libertatii de exprimare si are dreptul sa intervina, prin intermediul mijloacelor mass media, oricand este vorba de apararea intereselor legitime ale clientului sau, apararea interesului public ori a profesiei de avocat.
Avocatul trebuie sa tina cont ca specificul libertatii sale de exprimare deriva din statutul specific al profesiei de avocat, care implica respectarea principiilor esentiale ale profesiei si, in acelasi timp,de caracterul de interes public al profesiei de avocat, decurgand din integrarea acesteia in sistemul judiciar ca profesie conexa celei de magistrat. In acest sens, avocatul va manifesta prudenta si retinere in legatura cu informatiile pe care le ofera presei, astfel incat sa nu incalce regulile confidentialitatii, secretul anchetei ori care ar putea stirbi autoritatea si impartialitatea puterii judecatoresti.
In apararea publica a clientului sau, avocatul nu este in drept sa incalce prezumtia de nevinovatie ori alte drepturi fundamentale ale partii adverse.
Publicarea unor articole de presa sau programe platite de catre avocat, prezentate ca informatii obiective, este interzisa.
Codul deontologic roman il gasiti aici: http://sab-lex.ro/codul-deontologic-al-avocatului-roman/